onsdag 26. februar 2020

Strandsitterstua på Sande


I 1844 fikk Johan Pedersen Øren navnet sitt og navnet til kjerringa si, Marit Ingebriktsdatter, malt over dørene i stua si. Det er vanlig med innskrift over de to dørene som går fra stua på Nordmørshuset, oftest malt i forbindelse med byggingen eller med en ombygging. I dette tilfellet er det nok fordi huset ble bygd om.  


Eldhuset på Sande i dag. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.


I dag er denne bygningen et eldhus[1] på Sande, men hvordan den en gang har vært forteller enkelte detaljer mer om hvis man bare ser nærmere etter. Utenfra er det lite som forteller noe på grunn av bordkledningen, innvendig er historien en anen.

På Johans tid var det en liten bygning med tre rom i grunnplanet. Et av rommene var inngangen, kanskje med trapp opp til et lite loft. Stua var det andre rommet, her var det en lysovn[2] med en kakkelovn ved siden av ved siden av døren som lå parallelt med inngangsdøren. Denne døren gikk inn på et kammers. På et tidspunkt var veggene blitt fliset opp og glattet ut med leire som antagelig ble hvitmalt. Øksehugg i stokkene forteller om dette, et spor vi også finner igjen på Flåstuo på Leikvin. Taket var lavt og en trapp ledet opp fra stua til loftet ovenfor. I dag er det ikke rester etter denne trappen, men det er ikke inngang til denne delen av loftet fra den andre, så den må ha vært her.

Familien i huset
Malt over dørene inne i eldhuset står Johan Pedersen Marit Ingebrigts Datter Øren. 1844. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
Hvem var Johan og Marit Øren? De var såkalte strandsittere. I 1796 var det 17 strandsittere og håndverkere med eget hus på Sunndalsøra. Under 100 år før det var det bare 5-6. Sunndalsøra var en “by” i vekst. Strandsitterne levde av sjøen og det løsarbeidet det gikk an å få. De var av de fattigste i Sunndalssamfunnet. De fortjener også en plass i historiens lys på lik linje med bøndene på gårdene lengre oppover dalen som satt langt bedre i det. Johan og Marits påskrift over inngangsdøra har sørget for at det er mulig.
Johan var sønn av Peder Johanson (d. 1805) og Asbjørg Larsdatter og ble født i 1796 og døde i anselig alder i 1871 som enkemann. Far Peder var husmann på Håsen. Hvor han kom fra før det er ukjent. Mor Asbjørg (f. 1752 – d. 1819) kom fra Furu. Johan hadde 5 søsken, et av dem også kalt Johan døde det året han ble født, året før Johan ble født. De andre søsknene Brynhild, Kari, Lars og Gunnar fortsatte så vidt vi kan se å leve i fattige kår de også, som husmannskone, sersjantkone og fattiglem. Gunnar satte livet til på fjorden i forholdsvis ung alder.
Johan Pedersen var antagelig far til Gunnar Johansen som ble gårdbruker i Innvika. Altså utenfor ekteskap. Dette var ganske vanlig blant den underste samfunnsklassen i Sunndal. I 1823 ble han gift med Marit. Marit var resultatet fra et utenomekteskapelig forhold mellom Ingebrikt Olsen Vennevold og Kari Olsdatter Hoven. Vi vet ikke mer om Marits foreldre enn dette, at de ikke var gift og at far til Marit allerede var død før hun var døpt. De har ikke satt lett gjennfinnelige spor etter seg siden de var husmannsbarn eller tjenere som ikke er kommet med i Sunndalsboka. Seljedal førte dem som lot seg spore så godt han kunne den gangen han skrev Sunndalsboka, men folk uten eiendom og kjente foreldre er vanskelig å finne i kildematerialet og malen han arbeidet etter åpnet ikke opp for å føre dem opp heller. Det var ikke den beste starten i livet for Marit altså. Vi kan forestille oss at hun må ha hatt det vanskelig som uekte barn, der far til alt overmål var død.
Sammen fikk Johan og Marit sønnen Peder som tok et steg opp sosialt og ble gårdbruker på Mæle, Ingebrikt (f. 1826) som ble strandsitter han også og Ole (f. 1831) som døde ugift 25 år gammel. Etter at Marit døde i 1853 fikk Johan en sønn Ivar i 1856 med Ingrid Ivarsdatter. Faren til Ingrid var “innerst”. Det vil si at han var fattiglem uten bolig som fikk bo i andres bolig. Johan som da var 70 år gammel og Ingrid (da 36 år gammel) var ikke gift og hvordan de fant sammen kan det finnes både romantiske og mindre romantiske årsaker til. Ingrid hadde tre barn utenfor ekteskap, et av dem døde bare 1 år gammelt. Sønnen, Ivar, var i 1865 pleiebarn på småbruket Ura nede ved sjøen på Viklandet. Johan som gammel enkemann hadde vel ikke råd til å ta vare på sønnen, heller ikke moren virker det som. Folket på Ura var slektninger av strandsitterne på Sunndalsøra. Bonden Lars Andersen var bror til Anne Andersdatter som ble gift med Ingebrikt Johansen, Ivars halvbror, og som kanskje fortsatte å bo i stua på Øra.
Det var altså sannsynligvis Ingebrikt av sønnene til Johan som fortsatte å bo i huset. I en opplisting av de som bodde på Øra mellom 1860 og 1915 er han nevnt uten arbeidstittel. Han var altså strandsitter som faren og levde av sjøen og løsarbeid der det fantes. Sammen med Anne fra Ura fikk han to barn, Johan (f. 1858) som ble oppkalt etter bestefaren og Marit (f. 1863). Anne døde året etter at datteren ble født. Ingebrikt gifta seg om igjen i 1864, men det ble ingen flere barn. Den nye Kona, Luci døde før 1900. Før Ingebrikt ble gift hadde han datteren Marit med Gjertrud Seiersdatter som kom fra en anen av strandsitterfamiliene på Øra.
Det var nok Johan Ingebriktsen som skulle overta huset etter faren. Han ble gift med datter til en annen strandsitter, Kari Jonsdatter, i 1882. De fikk en sønn, Ingebrikt i 1888. De virker som om de har flyttet fra stedet før 1900. Dette er så langt vi kan anta noe om de som bodde i strandsitterstua som ble eldhus på Sande. Eierne, hvem de nå var, det var neppe Ingebrikt Johansen som ville vært nesten 90 år på det tidspunktet, solgte huset i forbindelse med Auraverkets oppkjøp av Gammeløra rundt 1914. Deretter ble det satt opp igjen som eldhus på Sande.

Ett rett så gammelt hus
Hvorfor malte Ivar og Marit navnene over døra i den lille stua si i 1844? Tiden var gått og den typen bolig som de fleste bodde i på 1700-tallet var blitt umoderne utover fra begynnelsen av 1800-tallet. Det er mange trekk som viser at den lille stua har blitt ombygd innvendig antagelig på den tiden. Loftsbjelkene i stuerommet er tydelig ettermontert og satt motsatt vei av hva man normalt ville ha gjort. Det har dermed ikke alltid vært noen andre etasje over stuerommet. I enden som er påbygd med stavverk når det ble eldhus på Sande er flere deler av reisverket omarbeidede laftestokker som har fått anen funksjon. En raftstokk med sperrehakk er for eksempel snudd opp ned og brukt til ny raftstokk i topplina[3]. Stokken er også til alt overmål medfart[4] på sida med hakk til sperrene så den har i tillegg vært plassert et annet sted på en bygning en gang i tiden. Det er altså minst tredje byggefase for denne stokken. Den nest siste er kanskje fra den gangen huset ble renovert i 1844, kanskje Johan la på huset i lengden også, ikke bare bygde loft over stua. Han brukte i så fall gammelt tømmer, som tydeligvis for det meste var så dårlig i 1914 at det ikke ble brukt om igjen på Sande.
Fra utbygget i stavverk. Stokken midt på bildet har utfellinger for sperrer. Den har altså vært øverste del av en laftet bygning en gang. Vanskelig synlig på bildet er medfaret som tyder på en anen plassering enn øverst i enda en anen byggefase. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
De tydeligste sporene etter den tidligste byggefasen og at loftet over stuerommet ikke er opprinnelig finner man i taket. Her er sperrene mørke av sot og tre av dem har tydelig utfelling for en åre. De samme trekkene finner vi igjen på Holtstuo på Leikvin, men den har vært langt større den gangen den var en røykomnstue. Før oppussingen i 1844 hadde strandsitterhuset sannsynligvis en røykovn. Dette er en peis som ikke er koblet til pipe. I stedet går røyken direkte ut i rommet og opp mot taket der de slipper ut gjennom et hull i taket, ljoren. Denne peisen er oftest plassert til høyre når en kommer inn i stua, altså til venstre for døra til kammerset.  I dag går det en dør ut direkte fra stua omtrent der røykovnen ville ha vært. Den har kommet til når stua ble til eldhus.
På de sotsvarte sperrene oppe under taket er det innfellt for åpningen i ljoren (røykhullet). Sperrene ligger ikke i original rekkefølge etter flyttingen. Utfellingene skal egentlig vende mot hverandre. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
Fra før hadde altså stua vært åpen opp til taket. Stuerommet var før det både soverom, oppholdsrom og kjøkken. Senga sto innfelt i ene veggen ved døra til høyre. I tillegg var det plass i et lite loftsrom over kammerset for at noen kunne sove der. På et område på størrelse med en vanlig hybel i dag bodde altså en familie med tre voksne (Bestefar Johan, far Ingebriktog tre barn. Det er eksempler på at strandsittere på Øra hadde opp mot 6 barn. Det var altså trangt i de små stuene nede ved sjøen.
Røykovnstuer var altså vanlig i bruk før 1800, men ble sjelden bygd etter den tid. Eldhuset på Sande ble derfor med all sannsynlighet bygd før 1800, og er dermed sikkert minst fra 1700-tallet. Det er vanskelig å si noe mer om alderen. Det er ikke noe i veien for at huset er langt eldre. Men det er det bare en årringdatering av stokkene som kan fortelle noe om.
En scene fra inne i en røykovnstue. "Afskeden" av Adolph Tidemand, litografi fra Norske Folkelivsbilleder fra 1858. På en stue fra Nordmøre ville to dører ligget på veggen bakerst.

[1] Eldhuset er huset hvor flatbrød steikes, store doser mat kokes, ost blir kokt etc. Ulykker med ilden i eldhuset ville oftest ikke påvirke bolighuset, derfor var det kjekt å ha et eget hus til dette.
[2] En peis til matlaging og lys påknyttet murpipe i motsetning til en røykovn. Vanlig i stuene på Nordmøre.

[3] Det er en bunline og en toppline i en stavline konstruksjon. Topplina ligger som navnet sier øverst og opp mot taket. Staven i stavlina er lodrett og binder linene sammen, mens lina er vannrett.
[4] En grop er hugd ut på langs på oversida av stokken for å settes sammen med en stokk over, mose ble plassert som tettemiddel i mellom.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar