Fagfellevurdert artikkel, trykt versjon i "Fogderifylket Møre og Romsdal" fra 2022
![]() |
Husby i Øksendal, en gang kongelig eiendom |
- Spor av forskjeller i kongelig administrering mellom Sunnmøre, Romsdal og Nordmøre.
I sen vikingtid og tidlig
middelalder var det norske kongedømmet i en formativ periode. Allerede under
begynnelsen av Harald Hårfagres maktkonsolidering beskriver Snorre Nordmøre,
Romsdal og Sunnmøre som egne kongeriker. Bjørn Ringstad argumenterer for at
dette i alle fall for Nordmøres del må være riktig. [1] En
skal alltid være kritisk når en tolker sagamaterialet, men om ikke Snorre her
har helt rett viser dette likevel at man i høymiddelalderen når sagaene ble
skrevet har hatt en oppfatning om at en tredeling av dagens Møre og Romsdal har
hatt dype røtter. Det virket slik kanskje naturlig på folk i fylket når Norge
ble inndelt i fogderier i 1595 og disse fogderigrensene fulgte de langt eldre
administrative grensene fra vikingtiden og middelalderen.
Tredelingen
av fylket har altså lange tradisjoner, tilbake til organisasjonen av områdene i
fylker, sysler og len i middelalderen og kanskje egne kongedømmer i tidlig
vikingtid. Nordmøre ble tidlig i middelalderen delt i to Fosen og Edøy hvorav
sistnevnte utgjør Nordmøre slik vi kjenner det i dag. Fogderitilhørigheten i
Møre og Romsdal har slik en lang historie knyttet til langt eldre
administrative enheter.
Det er
tidligere hevdet at fordelingen av husbygårder andre steder i landet kan ha en
sammenheng med den senere inndelingen i fogderier. [2]
Fordelingen av husbyer i Norden tilsvarer til dels administrative områder fra
middelalderen[3].
I Møre og Romsdal var det ikke slik. Vi ser her en forskjell mellom nord og sør
i dagens Møre og Romsdal i opprettelsen av husbyer. Men denne delingen er ikke
helt konsekvent etter fogderigrensene og de administrative enhetene som kom før
dem. Det er bare en Husby i Romsdal, i Eresfjord, i tillegg kan kongsgården Hustad
ha hatt samme funksjon. I resten av området, også der man ellers ville ventet
seg en Husby hvis mønsteret fra Nordmøre skulle ha blitt fulgt, er det ikke
noen husby.
Husbyene
er de siste tjue årene blitt inngående behandlet i et nordisk perspektiv i to
artikkelsamlinger, En bok om husbyar og
Husebyer - status quo, open questions and
perspectives. [4] I tillegg kan nevnes Atle Steinar Langekiehls
to artikler i Collegium Medievale fra 2003 og 2005, Christer Westerdahl og
Frans-Arne Stylegards artikkel i Viking 2004, Barbara E. Crawfords artikkel i
Viking 2006 og Merete Moe Henriksens artikkel i Viking i 2007.[5]For Møre og Romsdal har Kristoffer Dahle skrevet om husby i
Eikesdal, samt om Husby i Øksendal i en arkeologisk rapport.[6]
I
Norge er det minst 57 gårder med navnet Husby, Huseby eller Husaby, de fleste i
Trøndelag og på Sørøstlandet. [7] De fleste steder hvor de
finnes (så nær som i Danmark) er det snakk om anselige gårder som er plassert
perifert i forhold til hvor kongsmakten hadde sin opprinnelige maktbase. [8] De tidligere navnene til Husbygårdene ble
erstattet av Husby i forbindelse med endringen av funksjonen til gården. [9] Det er den tradisjonelle
forklaringen på hvorfor Husbyene er vanligst i Trøndelag og på Sør-Østlandet,
men de finnes også enkelte andre steder i landet. Nærmere undersøkelser viser
at en hel del av Husbygårdene ikke er spesielt store eller sentralt plassert. [10] Det er også tilfelle for
noen av Husbygårdene på Nordmøre og i Romsdal som vi skal undersøke her.
Hvorfor
var det husbyer i deler av det senere Møre og Romsdal og ikke i andre? I denne
artikkelen vil jeg vil jeg nærme meg svar på hvorfor Romsdal har en slik
splittet status i kongelig administrasjon, hvorfor det ikke er husbyer på
Sunnmøre og hvorfor det er det på Nordmøre. Kjernespørsmålet i denne artikkelen
er om fraværet av husbyer i deler av de senere fogderiene har en sammenheng med
sterke lendmenn i området i perioden rett etter rikssamlingen.
I tillegg
vil jeg se kort se på en forklaring for hvorfor det var ekstra viktig for
kongsmakten å ha mer direkte kontroll på Nordmøre og deler av Romsdalen. I den
sammenhengen vil jeg undersøke om lokaliseringen av husbygårdene har en sammenheng
med transport av og tilgang til viktige skattbare ressurser. Tidligere arbeider
om husbyene i Norge har sett på hele Norge eller andre områder av landet. De
har også i liten grad fokusert på hvilke ressurser husbyene skulle samle inn
til kongen og om det var avgjørende for plasseringen av disse. I sin artikkel
om svenske husabyar skriver Thorsten Lemm at det antagelig er
kronologiske og geografiske forskjeller i Skandinavia i etableringen av husbyer
og utfordrer derfor forskere til å identifisere mindre geografiske områder hvor
man kan granske husbyer i en mindre skala. [11] Denne artikkelen kan i så
måte ses på som et svar på denne utfordringen.
Juridisk
var Møre og Romsdal todelt mot slutten av vikingtiden og var det et stykke inn
i moderne tid. Sunnmøre tilhørte Gulatinget, mens Romsdal og Nordmøre tilhørte
Frostatinget. Dette skillet gikk omtrent ved dagens skille mellom trøndersk og
vestlandsk språkområde. Tilsynelatende ser det ut som om myndighetene etter
rikssamlingsprosessen har brukt ulike metoder for skatteinnkreving og
maktutøvelse i det som i dag er Møre og Romsdal fylke, der delene som tilhørte
Gulatinget har hatt en anen ordning enn de som falt inn under Frostatinget. På
Nordmøre og i deler av Romsdal var det husbyer som sto for innsamling av
skatter, mens i store deler av Romsdal og på Sunnmøre var det ikke slike. Ofte
har man hevdet at husbyer ble anlagt på steder der kongemakten sto svakt,
kanskje hvor motstanden under rikssamlingen har vært hardest.[12] I så
fall skulle det tyde på at kongemakten har stått sterkere eller hatt allierte
på Sunnmøre, mens den har stått svakere under rikssamlingen i det som var det
trønderske lovområdet, Romsdal og Nordmøre. På Sunnmøre dominerte giskeætten på
slutten av vikingtiden og et godt stykke utover middelalderen. Flere av disse
hadde et nært forhold til de norske kongene.
Husbyene
og deres rolle i kongsmakten – oppummering av diskusjonen så langt
Fenomenet husbyer finnes i hele
Skandinavia. Husby betyr «gård med mange hus».
[13] Gårder
med husbynavn i Norden ble først grundig behandlet av Asgaut Steinnes på midten
1950-tallet. Han behandlet gårdene i Sverige og Danmark hver for seg som
enheter og gikk i dybden på det norske materialet. Teorien om husbygårdene som
kongelig eiendom var da allerede kjent og akseptert og det er også denne han
tar med seg videre i behandlingen av materialet.[14] Husby/huseby har vært
brukt både som gårdsnavn og benevnelse på en funksjon i Danmark og Sverige.
Denne funksjonen er brukt om gårder som har en kongelig representant hos seg og
som er eid av kongen, men kan også forbindes med et sted der det er
overnattingsmulighet. [15]
I Norge er ikke en appelativ bruk av Husby kjent, men betydningen av navnet,
opprinnelig «husabær», er fremdeles brukt på Island for å betegne ett sted med
mange hus. [16]
Husbyene kan ha vært del av det kongelige godset kjent som bona regalia, det tilhørte kongsmakten og var ikke personlig eid av
kongen.[17] Selv om Steinnes ble
berømmet av kolleger i sin samtid møtte han også kritikk for sine tolkninger
som ble oppfattet som dristige og ikke alltid like godt fundert. I ettertid er
mange av hans påstander når det kommer til datering og sammenhengen han så
mellom husbygårder og gårder med Ull-navn avvist.[18]
På
mange måter ser ordningen med husbyer ut til å være en naturlig forlengelse av
veitslesystemet som var vanlig i vikingtiden. [19] De fleste husbyene har imidlertid
oftest ikke vært sete for den omreisende kongen spesielt lenge, hvis i det hele
tatt. Det er det større gårder som har vært, med andre navn. Kongens betrodde
menn har styrt hver sin gård og representert ham lokalt. [20] Arkeologien kan kanskje
støtte dette, i alle fall på Østlandet og i Danmark, der man ser et forhold
mellom ryttergraver tolket til å tilhøre stormenn underlagt kongene i
vikingtiden og fordelingen av husbyer. Men denne påstanden har møtt motbør.[21]
Husbyene
er altså blitt sett på som et redskap i maktutøvelse tidlig i perioden etter
rikssamlingen i de nordiske landene. [22] Det kan se ut som om alle
Husbyene i Norge må ha blitt til i perioden før 1200 og ikke tidligere enn 900. [23] Det er ikke enighet om
alderen på ordningen i det historiske og det arkeologiske miljøet og alt etter
fag ser man ut til å kunne komme fram til forskjellige resultater.[24] Noen eldre andre yngre.
Langekiehl mener for eksempel at de først ble opprettet i det uppsvenske
kjenerområdet rundt 750 e. Krf, mens Iversen mener de ble etablert utover
1000-tallet og før 1100.[25] Dateringen må derfor
regnes som usikker.[26] Gårdene endrer funksjon
fra 1200-tallet. Da tok festningene over rollen til husbyene i innsamling av
skatter. [27]
Det
finnes unntak fra den vanligste tolkningen av husbygårdene som kongsgårder.
Nils Hallan kritiserte allerede i 1956 Asgaut Steinnes’ tolkning av husbyene
som administrasjonsgårder for kongen. Hallan mener heller husbygårder har hatt
gjestehus.[28]
Merete Moe Henriksen fortsetter denne tanken og Lydia
Carstens finner den samme forbindelsen mellom gjestehus og husby i de litterære
teksten som Henriksen foreslår ut fra geografisk plassering av gårde. [29],[30]
Frode
Iversens artikkel om husbyer er særlig interessant i vår forbindelse siden han
mener å se en klar sammenheng mellom fordelingen av husbyer og de senere fogderiene
i Norge. Forbindelsen henger sammen med at Iversen mener å se en sammenheng
mellom husbyenes plassering og middelalderens sysler. Han setter likhetstegn
mellom sysler og «shires»/fogderier.
Unntakene er hvor han mener klostre i stedet har samlet inn skatter på
kongens vegne og da fra flere sysler på en gang. I tillegg er det noen husbyer
som har måttet samle inn skatter til flere sysler samtidig eller hvor det i
stedet ser ut til å være en sammenheng med skipreidene. Det blir tolket som at
husbyvesenet ikke har vært implementert samtidig i hele landet slik at de
tidligste er plassert ut fra eldre administrative enheter enn syslene. Syslene
er først å finnefra Olav Haraldsons tid og gikk for det meste over til å bli
fogderier innen større len med samme geografiske utbredelse i unionstiden. Der
det er mer enn en husby i et fogderi mener Iversen det har bakgrunn i praktiske
forhold når det kommer til ressursinnsamlingen.
Iversen
mener at lokaliseringen av Husbyer langs handelsruter og ved gode havner kan ha
vært en faktor for hvor husbyene ble liggende selv om gården i dag er lite
sentralt plassert. Han mener at det er en av grunnene til at kongemakten valgte
gårdene til Husbyer i stedet for å se det som indikasjon på at de ikke var
kongsgårder slik blant annet Moe Henriksen gjør. [31] Iversen peker blant annet
på at de indre husbyene på Nordmøre og i Eresfjord er sentralt plassert for å
samle inn skattene fra innlandet. På svensk siden framhever også Magnus
Olausson plassering i forhold til ressurskontroll og strategisk kontroll som
sentral i lokaliseringen av Husbyene. [32] Jeg vil undersøke dette
nærmere avslutningsvis i artikkelen.
I denne artikkelen plasserer jeg meg på linje
med Iversen og andre i dette spørsmålet. Husbyene som ikke er sentrale sett med
moderne øyne, men er godt plassert i forhold til ferdsel, slik som Husby i
Stjørdal i Henriksens artikkel som er plassert ved et vadested og ikke sentralt
i bygda, er vel også faktisk sentralt plassert akkurat ved sin plassering ved
vadestedet. Iversen forklarer mangelen på husbyer i enkelte områder ved at det
her er klostre etablert på 1100 som har hatt denne rollen i stedet[33]. Han vektlegger husbygårdenes
rolle i skatteinnkreving og mener at på Sunnmøre var det klosteret på Selja som
hadde denne rollen. Det forklarer dermed hvor skatter har vært samlet inn på
1100-tallet, men ikke hvorfor det i utgangspunktet ikke var husbyer i disse
områdene.
I
sin doktoravhandling skriver Frode Iversen at at lendmannsgårder og kongsgårder
utelukker hverandre. [34]
Det er altså ikke kongsgårder i områder forvaltet av lendmenn og motsatt. Han
går imidlertid ikke videre i denne tankebanen når han skriver om husbyene over
et tiår senere og ser i stedet på klostre som alternativer i
skatteinnsamlingen. Antagelig fordi han mener at ikke alle husbyene var eid av
kongen. Iversen skriver for øvrig at lendmannsvesenet var ekstra tallrikt på
Vestlandet og i Agder hvor det er få husbyer, men setter ikke dette i
sammenheng med husbyene når han i sin senere artikkel skriver om fraværet av
husbyer i disse regionene. Imidlertid er det denne tanken som står som grunnlag
for min forklaring. om at det er lendmennene på Giske som er grunnen til at det
ikke er husbyer på Sunnmøre og deler av Romsdal.
Husbyene
i Møre og Romsdal
I Møre og Romsdal er det seks
gårder som heter eller har hett Husby plassert i Aure, Smøla, Rindal, Todal,
Øksendal og Eresfjord. Steinnes regnet Hustad som del av husbysystemet. Men
dette er i ettertid blitt kritisert. Det er også kommet argumenter for at Huse
på Sandøy kan ha hatt en husbyfunksjon[35]. Det passer i så fall
godt i fordelingen av husbyene mellom indre og ytre strøk som vi ser ellers på
Nordmøre og Romsdal. Kilden til denne påstanden, veimester Olav Ødegaards
artikkel om «Reiser og veivakt i Vikingtid» som gikk i Romsdal Sogelags årsskrift
fra 1960-63, må imidlertid behandles med forsiktighet. Samme kilde mener også
at det kan ha ligget en husby, eller burde ha gjort det, omtrent der gården
Devold ligger nederst i Romsdalsdalføret ut fra hvordan andre husbygårder eller
gårder med samme funksjon er spredt. Men Ødegaard innrømmer at det ikke er noen
holdepunkter ellers for å si at det har vært en Husby her. Ødegaard mener også
at den gamle kongsgården Bjerkestrand på Frei kan ha vært en husby eller hatt
en slik funksjon. Teorien er først nevnt av Steinnes, men Ødegaard finner
ekstra holdepunkter ved den ved å peke på at det rett ved gården ligger en ås
kalt Husåsen som kan være et minne etter en tid da Bjerkstrand var husby.[36] Geografisk gir dette god
mening, med plasseringen like ved utløpet av to fjordsystemer med hver sin
husby i bunnen. Men Ødegaards husbyer er ikke belagt i kildene og i den lokale
dialekten uttales navnet Hysåsen. Derfor velger jeg å ikke ta med Ødegaards nye
husbyer i listen over husbyer i fylket selv om de gir god mening i den
geografiske fordelingen eller Hustad slik det er foreslått av Steinnes. Som vi
skal se kan det være andre gode grunner for hvorfor det ikke er husbyer i disse
områdene.
![]() |
Husbyer i Møre og Romsdal. Kart bearbeidet av Jarle Stavik |
Det
er gode indikasjoner på at det er en forsvunnet husbygård på Smøla. [37] Skattelister fra
1600-tallet nevner gården flere ganger, men av en eller anen grunn er gården
allerede da i ferd med å forsvinne. Tross nær avstand på kartet er det en god
dagsmarsj over vanskelig fjellterreng for å gå mellom hver av de indre
Husbyene. De ytre husbyene kan bli nådd i løpet av en dag med effektiv seiling
fra de indre. Husby i Eresfjord ligger lengst unna via sjøveien fra de andre,
det er imidlertid ingen stor hindring da det var et kjent båtdrag over
Tiltereidet som skiller Langfjorden fra Tingvollfjorden.
Frans
Arne Stylegar går gjennom alle husbyer i landet der det er kjent arkeologiske
undersøkelser. [38]
Ingen av husbyene i fylket er med i denne oversikten, men her har Stylegar hatt
en glipp, kanskje fordi rapporten fra undersøkelsen ikke ser ut til å ha blitt
ferdigstilt. Fra Husby i Øksendal, den desidert største i gammel landskyld av
husbyene på Nordmøre, har vi en relativ stor flateavdekking med funn av flere
hus. Blant annet er var det et hus som kan ha vært brukt til metallarbeider,
dette er funn som har paralleller funn på husbyer i Sverige. [39] I Øskendal har det også
vært senere undersøkelser med funn av enda flere hus. [40] Etter Stylegars artikkel
fra 2016 er det også utført mindre undersøkelser på Husby i Todal med funn av
husrester. [41]
Nordmøre
og deler av Romsdal er godt dekket ved innsamling av skatter ved hjelp av
husbysystemet. Et lignende system burde være mulig for resten av Romsdal og Sunnmøre
også. Men her er det altså ikke husbygårder som står for skatteinnkrevingen. Romsdal
er i en slags mellomsituasjon, mens Sunnmøre helt mangler dem. Hvem som står
for innsamlingen av skatter i stedet kan være forklaringen på hvorfor
Husbyvesenet ikke ble etablert på Sunnmøre.
Giskeætten
og maktfordelingen i Møre og Romsdal
Hvis man følger Snorres
framstilling av samlingen av Møre og Romsdal var det i tiden før Harald
Hårfagres rikssamling en konge i hvert av det som kom til å bli de tre
fogderiene i Møre og Romsdal. Kongen på Nordmøre og i Romsdal var nærskyldt
(svogere) og gikk til felles kamp mot Harald Hårfagre ved Solskjel hvor de
tapte. Ragnvald Øysteinson Mørejarl ble satt til jarl over det erobrede
området. Han var kongens kjæreste venn sier sagaen. Året etter hadde Solve
Klove, nordmørskongens sønn, alliert seg med kongene på Sunnmøre og i Sogn som
atter satte Harald Hårfagre i stevne ved Solskjel. Etter å ha tapt nok en gang
ble Ragnvald jarl også over Sunnmøre. Men lenge etter fortsatte Solve Klove å
være et problem for kongemakten. Bjørn Ringstad mener det er grunn til å tro at
det er reelt at det har eksistert et eget kongedømme på Nordmøre.[42] Tilsvarende analyse er
ikke gjort for Romsdal og Sunnmøre.
Man
har gjerne forbundet mørejarlene med Giske, men det er vanskelig å vise noen
sammenheng tilbake i tid og hvilken sammenheng de har i forhold til ætten som
dominerer på Giske fra slutten av vikingtiden. Senest mot slutten av
vikingtiden finner vi arnungene på Giske, og ætten fortsatte å være sentrale
personer i rikspolitikken gjennom store deler av middelalderen. I likhet med
Mørejarlen var Arnungene kongens menn i vikingtiden, for eksempel var giskemennene
Kalv og Finn Arneson tildelt sentrale roller i Trøndelag av Olav Haraldson. [43] På denne tiden var det
imidlertid Arnunger på begge sider av striden, både med og mot kongen noe som
ledet til problemer for giskemennene i ettertid. Også i borgerkrigstiden var
Giskeætten sentral. Den dør ut på mannssiden i 1265, men fortsetter på
kvinnesiden med inngifte i Bjarkøyætta i Nord-Norge og en generasjon senere med
Sudrheimætta slik at eierne av Giske da sto som eiere av de tre største
godssamlingene i Norge i Middelalderen og som suverent rikeste slekt i landet.
Giskeætten og husbyene – lendmannstyring vs kongelig administrasjon.
Under Olav Haraldsons
regjeringstid ble landet inndelt i sysler. Fra syslene skulle lendmenn og
årmenn samle inn skattene. Det ligger i dette at det var enkelte områder som
var administrert av lendmenn, andre av årmenn. Husbyene er ikke nevnt i denne
sammenhengen, men årmennene er forbundet med forvaltning av kongelig eiendom,
herunder husbyene. Arnungene på Giske var Lendmenn, men hva var en årmann? I sen
vikingtid var de ombudsmenn utnevnt av kongen og de kom gjerne fra lavere
sosiale lag, opprinnelig var tittelen brukt om kongelige gårdsforvaltere. Også
i middelalderen er årmannen forbundet med bestyrelse av krongods og altså
skatteinnkreving. [44]
Årmennene blir erstattet av sysselmenn på midten av 1100-tallet.
Per
Sveaas Andersen skriver at kong Olav brukte brukte årmenn til å begrense
stormennenes makt. [45]
I Trøndelag var det spesielt mange årmenn. De kom fra et lavere samfunnssjikt
og var forvaltere av kongsgårdene. [46] Her er det også mange
husbygårder. Hvis en følger dette argumentet kan husbyene, kanskje enkelte med
stedegne årmenn, på Nordmøre og i deler Romsdal være en motvekt mot det
adelsstyrte Sunnmøre og den andre delen av Romsdal. I denne varianten av min forklaringsmodell
er det altså motsetningsforholdet mellom konge og adel i stedet for et
tillitsforhold som er begrunnelsene for husbyene.
Hvis
Giskeætten hadde mindre makt i Romsdal og på Nordmøre kan en forvente at dette
ville reflekteres i hva de har eid i området. Kjerneområdet til Giske len var
på Sunnmøre, der det ser ut til at Giskegodset har omfattet omtrent 50% av alle
gårder i høymiddelalderen. Dette tallet omfatter Rosenkranzgodset som ser ut
til å ha utgått fra Giske, en medgift eller arv fra tidligere tider. [47]
Hva
giskemennene eide når vi kommer tilbake til høymiddelalderen er basert på
retrospeksjon. Først og fremst ut fra Gørvel Fadersdatters regnskap fra 1563
som er blitt brukt for å illustrere hva giskeætten har rådet over av jordegods.
Det var da Norges største godssamling. I forordet til opptegnelsen av
regnskapet over Giske og Giskegodset skriver historikeren Per Sandberg at
kjernen i giskegodset har eksistert siden vikingtiden og besto i 1563 av 104
gårder på Sunnmøre og 50 i Romsdal, hovedsakelig langs kysten fra Ona til
Herøy. [48]
Godset inneholdt også gårder på Shetland. Disse er de eneste vi har en mer
konkret tidfesting for når de ble del av Giskegodset. Sandberg mener de ble
tillagt godset rundt 1195. Men det finnes også argumenter for at det har skjedd
på 1200-tallet.
Andreas Holmsen argumenterer for at mange
gårder har blitt liggende øde etter svartedauden og slik ikke er med i
regnskapene. Tross at man ikke finner tegn på kjøp øker nemlig antall gårder
jevnt utover etter kronen overtok giskegodset, et tegn på at ødegårder tilhørende
Giske før Svartedauden blir ryddet igjen. Flere av disse er klumpet sammen i
fjordbunnene i innlandet. Når vi i tillegg vet at en del er blitt avhendet opp
gjennom tiden var det antagelig langt flere gårder som tilhørte giskegodset på
1200-tallet enn hva regnskapene viser for 1563.[49] Holmsens retrospeksjon i
dette tilfeller er blitt kritisert fra flere hold. Retrospeksjon som metode
forutsetter nemlig at fenomenet som blir studert er relativt stabilt over tid,
noen man kan vise til at giskegodset ikke er i de kildene man har tilgang til
fra 1600-tallet.[50]
Man kan dermed ikke vente seg at det har vært stabilt i tiden før heller. Det
har som nevnt vært avskalinger og tillegg og at Giskegodset har vært så
omfattende allerede i vikingtiden eller tidlig middelalder er derfor tvilsomt.
Det
er slik usikkert hvor mange av gårdene i Romsdal Giske eide i starten av
middelalderen, men noen har det nok vært. En klynge av disse finner vi ved
innløpet til Romsdalen der Giske dominerer som godseier. Dette er det gamle
senteret i Romsdalen i førkristen tid. Her hadde det passet godt med en husby,
men her er det altså heller sterke giskeinteresser på alle de største og mest
sentrale gårdene i nedre del av Romsdalen og i Isfjorden. Når ble disse del av
giskegodset?
Gravminner
fra vikingtiden er gjerne regnet for å være tilknyttet odel på gårdene.[51] Hvis de største gårdene i
nedre del av Romsdal ikke var selveiende i hedensk tid, men allerede da en del
av giskegodset, vil man derfor forvente seg at det er få eller ingen gravminner
fra vikingtiden her. Det er ikke tilfelle. Det er, eller har vært, synlige
graver fra vikingtiden på flere av disse gårdene. Herfra har vi også noen av de
mest spektakulære vikingtidsfunnene fra fylket. Følger vi denne argumentasjonen
videre ser det altså ut som stormennene i indre del av romsdalen var sine egne
herrer i vikingtiden iallfall fram til kristningen. Kanskje er det dette vi ser
reflektert i Snorres beretning om en konge for Romsdalen om det ikke
nødvendigvis har vært en egen konge
her. Hvis man fester lit til sagaene kan dette være noe som tok slutt med
rikssamlingen. I alle fall på Olav Haraldsons tid sitter det en giskemann som
ansvarlig for Romsdalen, så kanskje er det også da giskemennenes eiendommer i
Romsdalen har blitt lagt til.
Også
for ytre del av Romsdal fogderi er det mange giskegårder, i det hele er det
giskegods spredt rundt på de fleste av øyene i området. Her skulle vi også
kunne forvente en hysby hvis vi fulgte mønsteret fra Nordmøre, men her også er
det ingen. Derimot er det ingen giskeeiendommer i Eresfjord hvor det er en
Husby. For Romsdals del er det altså godt samsvar med at det ikke er husbyer
der Giskeætten dominerer.
Andreas
Holmsen regner med at man kan trekke fra minst 50 av gårdene vi finner i 1563
når vi kommer så langt tilbake som til 1200-tallet. Når vi kommer tilbake til
tidlig middelalder kan altså de 50 gårdene i Romsdal ha blitt langt færre, og
før den kristne delen av vikingtiden er det grunner til å hevde at det var
ingen. Slik at Giskegodset da kanskje «bare» var en stor krets rundt Giske. Det
som også i historisk tid var kjerneområdet i giskegodset.
Hva
så med Nordmøre? Dagens Nordmøre er kalt Edøy len i middelalderkilder. Men hvem
som satt som lensherre her er uklart i kildene. En Peter av Edøy er nevnt i
diplomer fra 1329, hvorvidt denne adelsmannen var lensherre for Edøy len er
ikke nevnt, men denne Petter skal ha vært ridder så det er nok usannsynlig. [52] Gustav Storm nevner en
Peter Andressøn fra Nordmøre. [53] Han er den eneste av
lendmennene i middelalderen som er nevnt fra Nordmøre og det så sent som rundt
1300. Kongen er imidlertid eier av Edøy gård ved starten av moderne tid, dette
var den nest største av gårdene han eide på Nordmøre, den største er Husby i
Øksendal. [54]
Det kan dermed ikke ha vært setet for denne Peter Andressøn.
![]() |
Spredning av giskegodset slik det var kjent fra senmiddelalderen og plasseringen av viktige kongsgårder og husbyer i Møre og Romsdal. Kart bearbeidet av Jarle Stavik. |
Det kan slik se ut som Nordmøre i mesteparten av middelalderen ikke har vært dominert av en sterk lendmannsslekt slik tilfellet var på Sunnmøre. Nordmøres sterkeste slekt, Aspaætten, hadde eierinteresser mange steder, men langt fra i samme omfang som Giske. Slekten kan heller ikke spores stort lengre tilbake enn til senmiddelalderen. Altså etter at husbyene hadde mistet sin rolle i administrasjonen. Hans Sigurdsson fra Giske hadde flere gårder på Nordmøre på 1400-tallet, men de er ikke regnet som en del av giskelenet og var en sen tildeling. Edøy len ble en periode knyttet til Giske fra 1339 da Bjarne Erlingsson av Giske og Bjarkøy fikk Edøy len etter en ridderturnering. Giskeættens tilknytning til Nordmøre er slik av relativ ny dato og altså fra tiden etter at husbyene har mistet sin rolle i statsforvaltningen.
Ut
fra dette ser vi at det var en lang tradisjon og praksis at områdene i dagens
Møre og Romsdal var inndelt i noenlunde de samme enheter som senere ble
fogderier, men at disse ble styrt forskjellig. I alle fall for Sunnmøres del og
deler av Romsdal var det adelen som styrte på kongens vegne, mens kongen
tilsynelatende hadde en mer direkte form for styring gjennom årmenn og
varierende lendmenn på Nordmøre og deler av Romsdal. Dette har gjort at Romsdal
har havnet i en slags vinglende mellomstilling tross de lange linjene i
administrativ inndeling.
Lendmenn
og husbyer i nasjonalt perspektiv
Lendmannsklassen som
Giskemennene tilhørte var ikke stor og det var flere områder i landet det ikke
var lendmenn på slutten av vikingtiden. Hvis Giskeættens dominans på Sunnmøre
og deler av Romsdal er grunnen til at det ikke er husbyer her bør dette også
være tilfeller i andre deler av landet. Oversikten over lendmenn i Norge i
vikingtid og middelalder støtter seg på Gustav Storms gjennomgang av
sagakildene fra 1884. En gjennomgang som fremdeles står seg i dag. Dessverre er
det ikke alltid klart hvor den enkelte lendmann har sete
Lendmenn og husbygårder fordelt på sysler i sen vikingtid/ tidlig middelalder. Vi ser et fravær av husbyer i områder med lendmenn.[55] |
Frode
Iversen har som nevnt forbundet klostre med de husbyløse områdene. For eksempel
Selje for Sunnmøre og Halsnøy for Sunnhordaland og Rogaland. I begge disse
områdene var det også sterk og rik adel. Det er jo for så vidt bakgrunnen til
klostrene i denne sammenhengen. Det er gaver fra rike adelsmenn. Klosteret på
Halsnøy ble for øvrig opprettet av en av dem, Norges rikeste mann - Erling
Skakke, som jo var kongens far. [56] Dette forklarer hvordan
skattene ble samlet inn der det ikke var husbyer på 1100-tallet, men ikke
hvordan situasjonen var før dette.
Etter
mitt syn er det derfor gode grunner til å si at kongens årmenn tjente som en
motvekt til områder med sterk adel slik Per Sveaas Andersen foreslår allerede i
1977 og må vi legge til, at disse administrerte kongens husbyer om de ikke
nødvendigvis hadde dem som bosted.
En
innvending mot dette er at man i Trøndelag har mange husbyer, men også flere
lendmenn helt fra vikingtiden og ut i høymiddelalderen. Fra Magnus den godes
tid er nevnt lendmenn på Gimse, Egge, Austråt og Råsvold. Det er mellom fire og
to lendmenn fra Trøndelag generelt, spesielt fra Austråt i resten av
middelalderen. Men både Kalv på Egge og Finn Arneson på Austråt etterlater
lendmannfrie områder i Harald Hardrådes tid i flere tiår. I motsetning til
dagens Møre og Romsdal som besto av et fylke for hvert av de senere fogderiene
var Trøndelag delt i langt flere fylker. Fire inntrønderske og fire uttrønderske. [57] Det er bare en husby i
det inntrønderske området, kanskje har dette sammenheng med sterk adel i de
andre områdene? Det forholdet at det var både husbyer og sterke lendmenn i
Trøndelag behøver altså ikke være en direkte hindring for min hypotese. En
videre gjennomgang av dette forholdet faller utenfor rammene av denne
artikkelen.
Supplerende
forklaring: Husbyene ligger i områder der kongen kan kontrollere viktige
ressurser.
Det meste av skatter i
middelalderen ble betalt i naturalier og husbyene som samlet inn disse skattene
hadde lagring av disse varene som for det meste var naturvarer med en viss
varighet. Blant de mest vanlige varene finner vi smør, ost, korn, fisk, metaller
og huder. Spesielt det siste kan ha vært viktige varer for de lokale husbyene.
For i områdene innenfor de store dalstrekningene på Nordmøre og i Romsdal
ligger landets største samling av fangstanlegg. De fleste fra vikingtiden og
tidlig middelalder. Denne delforklaringen på hvorfor det ikke er husbyer på
Sunnmøre baserer seg slik på at husbyene i Romsdal og Nordmøre hadde roller i
innsamling av ressurser som var såpass viktige for den kongelige økonomien at
han ville ha direkte kontroll. Antall husbyer i et område og hvor de er
plassert vil slik variere etter behovet for innsamling av skatter og ressurser.
Det betyr at man i enkelte sysler kan nøye seg med en, mens man i andre må ha
flere.
Arkeologen
Guro Dehli Sanden viser i en artikkel til at forekomsten av jordgravde
fangstgroper og steinmurte fangstgroper i Midt-Norge stort sett konsentrerer
seg om fjellområdene øst i Møre og Romsdal med tilliggende områder i Oppland og
Sør-trøndelag. [58]
Hennes spredningskart er interessant i forhold til plasseringen av Husbyer i
Møre og Romsdal. Som vi ser er plasseringen av fangstgroper i fjellet og
innlandet sammenfallende med plasseringen av Husbyer nederst i dalene som leder
fra fjellet mot kysten. [59],[60]
Det er en sterk konsentrasjon av bogastøanlegg i områdene mellom innlandet og kysten også Sunnmøre, men ingen store fangstgropanlegg. Det er etter hvert flere dateringer som tyder på at disse er konstruert i steinalderen da reinen trakk lengre ut mot kysten på grunn av skogvekst i innlandet, samt i folkevandringstiden.[61] Villreinsfangsten har dermed ikke vært en skattbar ressurs her i noen stor grad til sammenligning med husbyene i Eresfjord, Øksendal, Todal og Rindal.
Bruk
og konstruksjon av slike anlegg vil man tro var manskapskrevende og krevde
organisering. Det er tegn på at kongemakten har hatt en direkte rolle i
innsamling av den ressursen villreinen utgjør, for kongen hadde eierinteresser
i flere av gårdene rett inn mot lokaliteter der det var store anlegg. [62] Spesielt det store
ruseformede fangstanlegget på Einsethøa i Dovre kommune med den nærliggende
sesongbosettingen på Tøftom har vært foreslått kontrollert av kongemakten med
utgangspunkt i kongsgården Tofte. Hvis plasseringen av de indre husbyene henger
sammen med innsamling av skatter slik Iversen foreslår har dette vært en av de
sentrale resursene for dette og spredningen av fangstanlegg fra vår periode ser
ut til å stemme godt med fordelingen av dette. Den innerste av husbyene på
Nordmøre finner vi så langt inn mot reinen som i Rindal.
En
slags parallell til dette finner vi i fogderiet Nordhordaland og Voss hvor det
er to husbyer hvorav den ene er plassert nær kysten og kan ha hatt en rolle i
innsamling av skatter fra Shetland. I motsetning til Orknøyene var det nemlig
ikke husbyer på Shetland. [63]
Hvis
vi følger argumentet om at de indre Husbyene har samlet inn skatter og
ressurser til kongen fra innlandet er det husbyene på kysten av Nordmøre og
Romsdal som har tjent denne rollen for store deler Nordmøre og Romsdal. De
ligger alle på/ved sentrale gårder tett ved leia og kan også ha tjent som
mellomstasjoner for ressurser som ble fraktet fra de indre husbyene. Vi støter
da på problemet Romsdal. For innsamling av fjellets ressurser ville en husby
her ligget sentralt. Men her har Giske altså hatt kontroll, ikke kongen, og det
ble aldri lagt noen husby her. Om giskemennene gjennom sine forpaktere i
Romsdalen samlet inn reinsprodukter for kongen har vi ingen holdepunkter for å
si noe fra eller til. Jeg mener det er usannsynlig. Når kongen har tatt en så
direkte kontroll i styring av denne resursen får vi tro at det har ført til at
han i stedet har brukt husbyen i Eresfjord til dette. Her var det ingen
giskeætt som kunne skumme fløten av denne inntekten.
Oppsummering
Tross at de har vært
klart definerte områder geografisk likt de senere fogderiene har Sunnmøre,
Romsdal og Nordmøre blitt behandlet ulikt i skatteinnkrevingen.
Administrasjonsgrensene har likevel holdt seg godt helt fra vikingtiden da alle
tre fogderier var småkongedømmer, via fylker, sysler og len fram til i dag hvor
man fremdeles oppfatter seg som Romsdalinger, Nordmøringer eller Sunnmøringer
langs omtrent samme grensene som da de første rikskongene samlet Norge til et
rike. Jeg stilte spørsmål innledningsvis om grunnen til at det ikke er
husbygårder på Sunnmøre og deler av Romsdalen, er om Giskeætten har stått for administrasjonen
her. Fordelingen av giskegodset i fylket hvor det ikke er husbyer og fravær av
slikt gods der det er husbyer støtter denne teorien. Vi finner paralleller med denne
fordelingen av husbyer ellers på Vestlandet også hvis vi ser på maktforholdene
i sen vikingtid. I deler av Romsdal og på Nordmøre når vi kommer så langt
tilbake som etableringen av husbysystemet var det ikke noen lendmenn. Disse
områdene var dermed åpne for direkte kongelig kontroll i form av husbyer. Man
har slik endt opp med en løsning på Nordmøre, en blandingsløsning i Romsdalen
og en helt anen på Sunnmøre.
I
forhold til plasseringen innen de to fogderiene med husbyer i Møre og Romsdal
har jeg argumentert for at dette også har hatt sammenheng med hvor det var mest
hensiktsmessig å ha slike husbyer i forhold til innsamling av skatter på
kongens vegne og kanskje også administrasjonen av disse områdene. En av disse
varene kan ha vært skinn og andre råvarer fra den omfattende villreinsfangsten
i innlandet som Husbyene i indre strøk er godt plassert for å ta i mot.
Takk
til:
Kristoffer Dahle som kom
med den opprinnelige ideen om at Giskeætten er årsaken til at det ikke er
husbyer på Sunnmøre. Takkes må også den anonyme fagfellen og de andre
deltagerene i «Fogderiprosjektet» for konstruktive og kritiske
tilbakemeldinger.
Litteraturliste
Andersen,
P. S. 1995 [1977] Samlingen av Norge og
kristningen av landet: 800-1130. Universitetsforlaget.
Brink, S. 1996 Political
and Social Structures in Early Scandinavia: A Settlement-historical Pre-study
of the Central Place, TOR Vol. 28.
Carstens, L. 2016 Huseby in the old written sources. I:
Christensen, L. E., T. Lemm, A. Pedersen, (red.), Husebyer - status quo, open questions and
perspectives, Syddansk Universitetsforlag.
Braathen,
H. 1989 Ryttergraver – politiske
strukturer i eldre rikssamlingstid, VARIA 19, Oslo.
Christensen,
L. E., T. Lemm og A. Pedersen (red.) 2016, Husebyer
- status quo, open questions and perspectives, Syddansk
Universitetsforlag.
Crawford,
B.E. 2006 Kongemakt og jarlemakt – stedsnavn som bevis? Viking LXIX.
Dahle, K. 2012 Arkeologisk rapport
nr. 7/2012: Øksendal kyrkjegard Husby, gnr. 64/1 og 2 i Sunndal kommune. Møre og Romsdal
fylkeskommune.ne
Dahle, K. 2015 Frosne funn fra fonn og fjell – Mot ny kunnskap om
forhistoriske fangstfolk, Romsdalsmuseets
årbok.
Dybdahl, A. 1998 Bjarne Erlingsons testamente og Giskeættens jordegods,
Historisk tidsskrift, bind 77, nr. 4.
Fauske, S. A. 2004 Frå adelsgods
til kongeleg len – strukturelle endringar i eit jordegods i tidleg nytid, [Hovudoppgåve
i historie] Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Haug, A. 1999 Jernalderhus på Øksendalsøra. Spor nr 1 1999.
Hallan, N. 1956 Det eldste kronegodset i Trøndelag, Historisk tidsskrift 37.
Helle, K. 1993 Rikssamlingen etter Harald Hårfagre, I: Vea, M.S (red) Rikssamlingen og Harald Hårfagre,
Historisk seminar på Karmøy 10. og 11. juni 1933, Karmøy Kommune.
Henriksen,
M. M. 2007 Husby i Stjørdal – kongsgård eller ferdahus?, Viking LXX.
Hjärtner-Holdar,
E., K. Lamm og L. Grandin 2000 Järn- och metallhandtering vid en stormannagård
under yngre järnålder och tidig medeltid. I: Olausson, M (red). En bok om Husbyar. Riksantikvarieämbetet.
Holmsen,
A. 1980 Gård og gods i Norge i eldre tid,
Universitetsforlaget.
Iversen,
F. 2004 Eiendom makt og statsdannelse –
Kongsggårder og gods i Hordaland i yngre jernalder og middelalder, [Doktoravhandling]
Universitetet i Bergen.
Iversen, F. 2011 The beauty of Bonna regalia, and the Growth of
Supra-regional power in Scandinavia, I: Viking Settlements and Viking
Society Papers from the Proceedings of the Sixteenth Viking Congress, Reykjavík
and Reykholt, 16th -23rd August 2009.
Iversen, F. 2016 Huseby and the Scandinavian taxation model, I Eilersgaard
Christensen L, T, Lemm og A. Pedersen (red.), Husebyer – status quo, open questions and perspectives. Syddansk
Universitetsforlag.
Langekihel,
A.S. 2005 De nordiske husbyenes kronologi og Ull-navnene, I Collegium Medievale, Society for
Mediaval Studies, Oslo.
Lemm, T. 2016a Excavations and surveys: Husby in Glashammar, huseby in
Tjølling, huseby in Värend and Husby in Anglia, I: Eilersgaard Christensen L,
T, Lemm og A. Pedersen (red.), Husebyer – status quo, open questions and
perspectives. Syddansk
Universitetsforlag.
Lemm, T. 2016b Husby and the Equestrian Graves in Angeln and Schwansen
– Different Chronological Stages in the Development of a Royal Adminstration?,
I: Holmquist, L., S. Kalmring og C. Hedenstrierna-Jonsin (red.) New Aspects on Viking-age Urbanism c. AD
750-1100, Proceedings of the International Sympoisum at the Swedish History
Museum, April 17-20th 2013, Theses and papers in Archaeology
B:12, Archaeological research laboratatory Stockholm university.
Lindkvist, T. 1991 Social and political power in Sweden 1000-1300:
Predatory incursions, Royal Taxation, and the Formation of a Feudal State. I: Samson,
R. (red) Social approaches to Viking
Studies, Cruithne Press, Glasgow.
Lindkvist, T. 2016 Husabyar, administration and taxation in medieval
Sweden, I: Eilersgaard Christensen L, T, Lemm og A. Pedersen (red) Husebyer – status quo, open questions and
perspectives, Syddansk
Universitetsforlag.
Magerøy, H. 1956 Kring den norske rikssamlinga, Syn og Segn, vol 62.
Mikkelsen,
E. 1994 Fangsprodukter i vikingtiden og
middelalderens økonomi – Orgainsering av massefangst av villrein i Dovre,
Universitetets oldsaksamlings skrifter, Ny rekke, nr. 18.
Olausson,
M. (red) 2000a En bok om Husbyar,
Riksantikvarieämbetet
Olausson,
M. 2000b Husbyar, Krig och Krigare under yngre jernalder och tidlig medletid. I:
Olausson, M. (red) En bok om Husbyar,
Riksantikvarieämbetet
Olsen,
M. 1926 Ættegård og Helligdom – Norske
stedsnavn sosialt og religionshistorisk belyst, H. Aschehoug og Co
Ramstad,
M. og Hole, R. 2019 Fetegga: Bågåstøer og alpin fangst i eldre steinalder, Villreinen Temahefte: Arkologi, fangstanlegg
og fangstkultur, Villreinrådet i Norge.
Ringstad,
B. 2020: Edøy - en brikke i kampen om kongemakten i Norge?
Fylkets første skipsgravfunn, Årbok for
Nordmøre museum, utgitt av Nordmøre museum.
Runer, J. 2016 The husabyar in the unification process
of the swedish kingdom, Eilersgaard
Christensen L, T, Lemm og A. Pedersen (red) Husebyer
– status quo, open questions and perspectives, Syddansk Universitetsforlag.
Rygh,
O. 1883 Norske Gaardnavne, Bnd 13.
Sandberg, P-Ø. 1986 Gørvel
Fadersdatters rekneskap over Giske og Giskegodset 1563, Norsk Historisk Kjeldeskrift-Institutt.
Sanden, G. D. 2013 Jakt og fangst
av villrein – Ein komparativ analyse av jakt- og fangstanlegg knytt il villrein
i Midt-Noreg, [Masteroppgåve] Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet.
Sanden, G. D. 2016 Villreinsfangst i den sørlege delen av Midt-Noreg, ein studie i
fordelinga av bågastø, jordgravne og steinmura fangsgroper. Viking LXXIX, DOI: https://doi.org/10.5617/viking.3904
Skjølberg, E. 1981 Smøla Bygdebok bind I – Utviklinga fram til år 1700: Gards- og ættesoge
for Ytre Roksvåg – Vikan, Smøla kulturstyre.
Skre,
D. 1999 Herredømmet Bosetning og
besittelse på Romerike 200—1350 e.Kr. [Doktorhandling, Universitet i Oslo], Scandinavian University Press
Stavik,
J. 2019 Rapport fra arkeologisk undersøkelse- Husby kirkegård, Gnr/Bnr - 148/25, 14/10 – 15/10 – 2019, Møre og
Romsdal fylkeskommune.
Stavik,
J. og Fossum, T. 2020 Folk og villrein –
jakt og jakttradisjoner, og spor etter våre forfedre gjennom tusener av år, fra
storhavet til høyfjellet, Nordmøre museums skrifter nr 10.
Steinnes,
A. 1955 Husebyar, Den Norske
historiske foreining, Grøndahl og Søn Boktrykkeri, Oslo.
Storm,
G. 1884 Om lendermannsklassens tallrighed i 12. Og 13. århundre, Historisk
tidsskrift 2:4 (1884), 129-188.
Stylegar, F. 2016 Husebyer in Norway their
archaeological and topographical context. I: Eilersgaard
Christensen L, T, Lemm og A. Pedersen (red.), Husebyer – status quo, open questions and perspectives, Syddansk
Universitetsforlag.
Vemmestad, Carl Fredrik
Wahr-Hansen 2019 Detaljregulering Husby m.fl. Gnr. 64
i Sunndal commune, Møre og Romsdal Fylkeskommune.
Westerdahl,
C. og FA, Stylegar 2004 Husebyene i norden. Viking LXVII.
Ødegaard, O. 1961 Reiser og veivakt i Vikingetid, Romsdal Sogelag Årsskrift.
Norgeshistorie.no, Hans Jacob Orning, «Kongens og
kirkens folk i høymiddelalderen». Hentet 13. jan. 2021 fra
https://www.norgeshistorie.no/hoymiddelalder/0901-kongens-og-kirkens-folk-i-hoymiddelalderen.html.
[1]
Ringstad 2020
[2]
Iversen 2016, s. 240.
[3]
Magerøy 1956, s. 285.
[4]
Olausson 2000a; Christensen et. al 2016.
[5]
Langekiehl 2003, Westerdahl og Stylegar 2004; Langekiehl 2005; Crawford 2006;
Henriksen 2007
[6] Dahle 2012; Dahle 2015.
[7] Stylegar 2016, s. 29.
[8] Westerdahl og Stylegard 2004, s.
103.
[9] Iversen 2016, s. 125.
[10] Stylegar 2016, s. 29.
[11]
Lemm 2016, s. 86.
[12] Westerdahl og Stylegar 2004, s. 103.
[13] Rygh 1883, s. 382, Olsen 1926: 48;
Andersen 1995 [1977], s. 64.
[14]
Steinnes 1955.
[15]
Carstens 2016
[16]
Steinnes 1955, s. 6.
[17]
Iversen 2011, s. 226.
[18]
Langekiehl 2005, Magerøy 1956.
[19] Andersen 1995 [1977], s. 64; Brink
1996, s. 250.
[20] Helle 1993, s. 157.
[21]
Braathen 1989: 155; Lemm 2016b, s. 108-109.
[22] F. eks Andersen 1995 [1977], s. 64;
Lindkvist 1991, s. 141-142, Lindkvist 2016.
[23] Crawford 2006, s. 197.
[24]
Dørum 2016, s. 156, Langekhiel 2003 og 2005.
[25]
Langekiehl 2005, s. 36; Iversen 2016
[26]
Runer 2016, s. 168.
[27]
Iversen 2016, s 136.
[28]
Hallan 1956, s. 257ff
[29]
Henriksen 2007.
[30]
Carstens 2016, s. 22.
[31]
Iversen 2016, s. 123 og 129.
[32]
Olausson 2000b, s. 147.
[33]
Iversen 2011, s. 233f; Iversen 2016.
[34]
Iversen 2004, s. 30
[35]
Ødegaard 1961, s. 37f
[36]
Steinnes 1955, s. 188; Ødegaard 1961, s. 33.
[37]
Skjølberg, 1981, s. 92.
[38]
Stylegar 2016.
[39]Haug
1999, Dahle 2012; Hjärtner-Holdar et al. 2000
[40]
Vemmestad 2019
[41]
Stavik 2019
[42]
Ringstad 2020
[43]
Andersen 1995 [1977], s. 121.
[44]
Orning 2015.
[45]
Andersen 1995 [1977], s. 121.
[46]
Helle 1974, s. 194.
[47]
Fauske 2004, s. 106 og s. 124.
[48]
Sandberg 1986, s. 9.
[49] Holmsen 1980, s. 28-30.
[50] Fauske 2004, s. 10-15; Dybdahl 1998.
[51] Skre 1999
[52] Diplomatarium Norvegicum bind II, s.
147f
[53] Storm 1884, s. 182.
[54] Hallan 1956, s. 246.
[55]
Tabellen er basert på Storm 1884 og Iversen 2016.
[56]
Iversen 2016, s. 133.
[57]
Iversen 2016, s. 130.
[58] Sanden
2016, s. 59.
[59] Dahle 2015, s. 68.
[60] Stavik og Fossum 2020, s. 113.
[61] Sanden 2013, s. 82; Dahle 2015,
s. 120; Ramstad og Hole 2019, s. 84.
[62]
Mikkelsen 1994, s. 124.
[63]
Iversen 2016, s. 131-133.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar