Hov Kirke, to ting som nærmest er motsetninger av hverandre. På Urgermansk, tilbake i tiden før kristus betydde det en høyde, navnet betyr “gård” på tysk, men har i løpet av vikingtiden her i Norden fått betydningen av et sted med en bygning der de norrøne gudene blir dyrket. Det var gjerne på slike steder man fortsatte å dyrke kvitekrist fra slutten av vikingtiden. Kultkontinuiteten gjorde det lettere å innføre den nye religionen, og stedene var jo også gjerne sentralt plassert slik at det var praktisk. Propagandamessig var det også hensiktsmessig, det viste hvordan kristendommen hadde seiret over hedendommen. I Sunndal kommune er det tre steder kirkene har blitt plassert ved fortidens religiøse steder, Ålvund (nedlagt i middelalderen), Løykja (nedlagt 1685-1707) og Hov. Det var derfor med spenning vi satte i gang med arkeologiske undersøkelse ved Hov.
Nykirka på Hov innvies i 1887. Foto: O. J. Gravem d.e, fra Sunndal bygdemuseums fotosamling |
Forhistorien
Hvor mye vet vi om forhistorien til Hov fra før? Før det
skrevne ord er det bare gjenstander og strukturer som kan fortelle oss noe. I
dag ligger Hov så nær sentrum at nærmest hele området er overbygd med boliger
og offentlige bygg, men før 1900 var det bevart flere synlige rester etter
forhistorisk aktivtet her. En bautastein sto ved inngangen til kirkegården på
slutten av 1700-tallet, den var omtrent 2,5 meter og vistes godt i landskapet. I
1878 hadde den fått selskap av enda en bautastein flyttet fra Åker. Da dannet
disse minnesmerkene inngangen til kirkegården. Like ved lå en mindre gravhaug.
I utmarka, sannsynligvis på Holten lå det er par større gravhauger. En
spydspiss fra vikingtiden er funnet et sted her. Øst for kirkegården er det
funnet flere kokegroper, og det sannsynlig at det er spredt slike under jorda i
hele helsetunparken. Dette er et tydelig tegn på at mennesker har samles og at
religion er utøvd her. Vi ser det samme på Ålvund og på Løykja.
I dag ligger hovedkirken i Sunndal på Hov, like i nærheten
av kommunesenteret. Men går vi langt nok tilbake har ikke dette vært den
viktigste kirken, eller det mest sentrale stedet i Sunndal. Den æren tilfaller
Løykja. Her er det største gravfeltet, landets største samling kokegroper og
her lå hovedkirken fra kristendommen ble innført. Det var først rasfaren under
den lille istid som gjorde at hovedkirken endte opp på Hov etter kirken på
Løykja var blitt ødelagt i 1685. Sporene fra forhistorien tyder likevel på at
det har vært et slags religiøst senter på Hov, tross aktiviteten på Løykja.
Hvordan henger det sammen?
Spydspiss til kastespyd funnet et sted på Hov. Foto: Kulturhistorisk museum |
Det har sannsynligvis sammenheng med at landhevningen i
Sunndal er så stor. For 10 000 år siden stå sjøen 120 meter høyere og når vi
kommer til perioden rundt år 1 e. Kr sto sjøen i bakken nedenfor der kirken
ligger i dag. Da stakk området med Hov og Sjøland utover som et nes, mens sjøen
fortsatte opp til Furu og dekte mesteparten av de lavere delene av Sande.
Lengre tilbake i tiden var dette neset enda mindre og tilbake til tiden da de
første jordbrukerne kom til Sunndal var det i Holsbrekka at stranda lå, mens
området på Hov var en grunne. Mesteparten av forhistorien har altså området
Hov/Sjølland ikke vært en del av dalføret Sunndal. Her har det dannet seg sitt
eget senter, opprinnelig sikkert med bare en gård som het Åker. Det er en nær
sammenheng mellom navn som viser til forhistorisk religion og gårder med dette
navnet.
Slik ville det sett ut på Hov hvis havet steg til slik
det var for 2000 år siden. Landtungen sto lengre ut i sjøen da, mye er tatt av
elva etter den gangen. |
Dette neset var betraktelig større enn man ser i dag, elva
grov bort store deler av Sjølandområdet i 1789 og har nok også gravd tidligere.
På et eller annet tidspunkt har det blitt skallet av en egen gård Sjøland fra
Åker som fremdeles fortsatte å være den største jordeiendommen i området.
Stormannen på Åker her hadde sitt eget hov på høyden der han bodde. Når vi
kommer så langt som til vikingtiden var flaten nedover til sjøen blitt flatt
prima jordbruksland og hovet på Åker lå nå på høyden i nærheten av der kirken
lå i dag og var noe av det første folk så når de komseilende inn
sunndalsfjorden. Byggingen av Hov er gjerne plassert til vikingtiden, som et
motsvar til kristendommen som stadig krøp nærmere. Som den største gården i
Sunndal og like ved sjøen var Åker blitt en utfordrer til Løykja. Et sted her,
kanskje rundt kristningen når hovet har utspilt sin rolle har den stadig større
befolkningsøkningen, kanskje et arveskifte eller et kjøp ført til at de høyere
områdene ved hovet har blitt en egen gård med navnet Hov. Ganske snart har
dette blitt prestegård og etter hvert har nok selve gården til daglig blitt
kalt “Prestgarn”, mens gårdsnavnet holdt seg i navnet på kirken og sognet.
Kirkene
Ivar smed gjorde meg Maria eier meg står det på runenøkkelen fra hovskirken. Foto: Universitetsmuseet i Bergen. |
Presteboligen med kirken av 1863 før 1887. Foto: O. J. Gravem d.e. |
Noen år etter, i 1647, brant kirken ned. Det som da kom, var en korskirke uten tårn. Men enda i 1649 manglet det meste av inventar, så det var kummerlige forhold for kirkegjengerne. Først utpå 1650-tallet ble det noen benker og bordkledningen var bare så vidt startet i 1660-årene. Det hadde da tatt så lang tid med ikke helt ferdig tak og vegger at kirken var forfalt mens man bygde den så å si. Det var stadige reparasjoner på 1680 og 1690-tallet, for eksempel ble det lagt nytt gulv under deler av kirken og byttet vinduer og det skrevet at tak og bordkledning er i ferd med å råtne. De var altså ikke malt enda. Men ellers ble lite gjort ok kirken sto “til nedfalls” sier man på tinget på Sunndalsøra 1720. Kirkene var da privatisert, solgt av kongen for å betale krigsgjeld, det var de private eiernes plikt å ta vare på kirkene fra den inntekt de hadde fra dem. Hov eide deler av flere gårder rundt om som det ble betalt avgift av. Men det ser ut som om de forskjellige private eierne for det meste har tatt all inntekten og ikke gjort mye vedlikehold. Det måtte dermed ny kirke til på Hov og den sto ferdig i 1726. Den gamle kirken ble altså ikke hundre år en gang. Bare et par år etter ble denne vesntlig ødelagt av fonnagusten og helt tatt ned og bygd opp igjen i 1729. Nok en gang var ikke arbeidet gjort helt ferdig, for biskopen kunne observere at det verken var skikkelig tak, bordklending og vinduer. Nå var kirken blitt hovedkirke også, men det hjalp lite. Enda i 1746 var ingen ting gjort, bordkledning var blåst av, klokkene ubrukbare, benker var falt ned inne i kirken og det var løse og manglende gulvbord. Når vi vet at folk kunne bli begravd under kirkegulvet kan man se for seg at dette kunne være ganske ubehagelig. Etter dette skal det ha vært gjort noe, men på langt nær nok. Det led utpå 1750-tallet før noe vesentlig skjedde og enda i 1777 var kirken som bare var 50 år gammel bare så vidt i stand. I 1796 ble det dalens innbyggere som ble eiere.
Altertavle fra 1700-tallet fra Hov. På Sunndal bygdemuseum |
Bøndene i Sunndal har nok gjort noe, men
kanskje på grunn av det dårlige arbeidet tidligere måtte hdet ny kirke til på
1860-tallet. Da ville man legge kirken lengre sør for å unngå fonnagusten, men
presten motsatte seg dette slik at den nye ble bygd på samme sted i 1863. Det
var denne kirken som Ole Pedersen Tøfte (gammeltøftinj) ikke spådde mer enn 20
år. Nebbvinden ødela den. Det gikk også slik og dagens kirke ble bygd i 1887.
Gården
Prestgården har omtrent alltid ligget på samme sted, men ikke på samme vis. Det første hovedhuset nevnt i kildene erstattet en eldre bygning i 1648. Dette sammenfaller med kirkebrannen, og kanskje har denne spredt seg. Ny ble bygd i 1726 og en ny “herrestue”, en egen stue til presten i enden av hovedhuset. Byggmester var Peder Tøfte, oldefar til “Gammeltøftinj” som bygde Romfo og Ålvundeid kirke. Beretning fra 1815 forteller at på Tøfte var det flere generasjoner med framifrå selvlærte håndverkere, kanskje var Peder Tøfte den første av disse. Denne bygningen ble dårlig vedlikeholdt og i 1802 ble deler av taket revet bort av nebbvind. På den tiden skal bygningene i hovedsak stått på tvers av dalen, kanskje nettopp med tanke på denne vinden. I 1830 erkærte man at “vånebygningen på Sunndals prestegård er så gammel ubekvem og innknepen, at dens like ikke gives i dette stift”. Den var da “bare” 100 år gammel og med rett vedlikehold burde den fint ha fått bedre skussmål. Ny måtte til, det ble det råd med samme året. Tapet var det til og med i finstua til presten! Dette huset brant ned allerede i 1859. Brannen oppsto i Borgstua og spredte seg derfra. Nytt hus ble bygd i 1860 og det står fremdeles som prestebolig i dag, om en ikke på samme sted. Det ble flyttet til dagens sted i 1936 da nyveien kom. Veien gikk før sør for tunet, vi fant spor av den under utgravningene nå i høst. Men før dette skal veien ha blitt lagt om flere ganger.
Borgstua i dag, Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum. |
Ellers har det naturligvis vært mange slags hus på Hov, de fleste i dag er borte: stabbur, eldhus, do, vedbu, tørkestue, en “lillestue” som var blitt brukt til skole, en “nystue” som også er nevnt som skole og hvis halvpart kanskje var blitt lagt til Borgstua for så å bli solgt til Hoven i 1844. Smie har det vært og naturligvis fjøs, sommerfjøs, saufjøs, stall, løe/låve og en brønn. Rester av murene fra alle disse kan nok fremdeles finnes. Flere av disse bygningene er nevnt som erstattet flere ganger slik at det er utall bygninger som har stått her og i flere himmelretninger. En frukthage og flere forsøk på alleer har det også vært. I tillegg til flere omlegginger av vei og flytting av kirken og presteboligen er det altså mangt som kompliserer tolkningen av spor under grunnen når en graver i jorda på Hov. Flere av bygningene har hatt kjellere som nok har gravd bort de fleste spor etter forhistorien. I moderne tid er det også blitt gjort en del arbeid mot skråningen ned mot butikksenteret, deler av jorda og undergrunnen er blitt skallet av. Det var derfor lite å finne når vi grov her nå i høst, men er vi heldige ligger fremdeles spor av hovet et annet sted, i hagen til presteboligen eller i helsetunparken er vel de mest sannsynlige stedene å finne noe. Men antagelig er nok sporene borte, fjernet under grunnarbeid med de mange kirkene på Hov. En kokegrop og et dyrkingslag er slunken fangst, men kanskje kan dateringen av disse fylle ut historien om gården Hov og Hovet som stod her når de legges til det vi ellers vet.
Seljedal, I 2019: I Kirkerne i Sunndal Pretegjeld - Litt av deres historie gjennem tidene, I: Leikvin - Lokalhistirisk årsskrift for Sunndal 2019.
Seljedal, I 1967 Sunndalsboka bind 3, Sunndal, Ålvundeid og Øksendal sogelag.
Stavik, J 202X: enda upublisert fagfellevurdert artikkel om gårdsnavn
Gårdsmappen for Hov
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar