Skuende
utover Sunndalfjorden sto en lang bygning på massive trestolper i skråningen
ned mot fjorden ved Opdøl. Det var en kornlåve, hvor kornet ble kastet, tørket
og malt. Der sto den i nesten 350 år før det moderne landbruket gjorde den
overflødig og i veien. I 1978 ble den tatt ned og tømmeret lagret på Leikvin, i
årene som fulgte arbeidet blant annet byggelever fra Sunndal Vgs med å sette
den sammen igjen på Leikvin. Der sto den ferdig rundt 1980. Låven står på
massive furustokker som har fått vokse til treet snurret seg på slutten av
levetiden. Slik ble det plass til lager og annet under.
Oppdølslåven
slik den står på Leikvin i dag. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
Inne i
låven er 1639 skrevet på en stokk. Laftet i første etasjen ser ut til å være
samtidig. I så fall er Opdølslåven den nest eldste daterte bygningen i
Sunndal kommune. Den gangen
ser det ut til at det bare var en etasje på Opdølslåven, utfellinger til
sperrer kan tydelig ses på tømmeret et stykke ned fra dagens sperretak rundt
mesteparten av låven. Uvisst hvilket år
bestemte man seg for å legge til en del i høyden. Da ble det et lite loft med
låvebru på midten av bygningen. I begge ender ble det bare enda høyere under
taket.
Gårdbrukeren på Opdøl i 1639 het Gunnar, men ellers vet vi
lite om ham. Han var gift med Marit Bersvendsdatter Hoås, datter av lensmann
Bersvend Toresen Hoås. Sammen hadde de minst 5 sønner, Ivar, Bersvend og Tore
som alle ble gårdbrukere etter tur på Opdøl og Anders og Ole. Ole ble gårbruker
på Smestad i Øksendalen. Hva slags mann
Gunnar har vært sier ikke kildene noe om. Kirkebøkene var ikke påstartet enda
og ikke har han involvert seg i noen tvister som gjorde at han er å finne i
arkivene til rettsvesenet. Men vi kan kanskje anta noe om Gunnar på Opdøl. Han
var husbygger og bygde Opdølslåven.
Buklaft, likt det på Flåstuo (ca. 1590) og Holtstuo (udatert). Her ser vi også
flyttmerker.
Streker i stedet for de mer vanlige romertallene.
Foto: Jarle Stavik, Nordmøre
museum
|
Under
låven har det vært hestevandring, et hjul som en hest gikk rundt med, som i sin
tur drev en aksling koblet mot kvern inne i låven. Vanntilførselen på Opdøl var
ustadig, og det var til dels mange om vannet. Det i seg selv verdt en historie.
Det var derfor nyttig å kunne frigjøre seg fra dette. Hestevandringen var for
lengst borte når låven kom til Leikvin, men en hestevandring fra Børstølen var
tilgjengelig og ble montert under låven.
Gulvbord i Opdølslåven. Fra
venstre: Kløyvd og økset, sirkelsag
og oppgangssag. Foto: Jarle Stavik,
Nordmøre museum.
|
Trobord og
gulvfjøler i bygningene, og etter hvert bordkledning, samt veggtiljer i
stavbygninger, svalganger og lignende ble laget på forskjellige vis opp gjennom
tiden. Det er mulig å se hvilken teknikk som er brukt på sagsporene hvis man
ikke har høvlet bordet på begge sider. Den eldste måten er å sette kiler i
tømmeret og splitte det, for så å økse det til. Det var arbeidskrevende og gav
få bord, men var i bruk svært lenge. Vikingskip og stavkirker er alle laget
slik. Etter hvert fikk man råd og tilgang til sag. Bordene ble nå håndsagd av
to personer. Stokken ble lagt på et mannshøyt stativ. En sto oppe på stativet,
en under og en lang sag ble så dratt mellom dem for å sage bordene, dette ble
ganske tykke bord, men en fikk flere ut av en stokk en vanlig ved kløyving. Man
kan se at det er benyttet håndsaging hvis sporene etter sagen er rette, men på
skrå av stokken. Det var tungt arbeid og man var snare med å benytte seg av ny
teknologi straks det ble mulig. Vanndrevne oppgangssager erstattet
håndsagingen. Sagbladet gikk rett opp og ned og skapte karakteristiske spor i
bordene. Sirkelsagen erstattet dette sagbladet så snart det var mulig, det
skapte nye skrå og buende spor i bordene.
I Oppdølslåven
kan vi se rester etter flere varierende faser med reparasjoner og utskiftinger
som viser disse forskjellene. Her er både kløyvde, oppgangssagde og sirkelsagde
bord tett ved hverandre. Slik sett er Oppdølsålven en svært pedagogisk bygning
med muligheten for å vise flere forskjellige teknikker.
Årstallet 1639 er skrevet med forseggjorte bokstaver.
Det
stemmer godt med lafteteknikken.
Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum
|
I 1639 og ved flere andre anledninger er det laget
forseggjorte og ikke fullt så forseggjorte innskrifter i stokken med årstallet.
Mange av dem er vanskelig å se i dag da deler av teksten er blitt hugd bort for
lenge siden. Flere av tekstene er religiøse av natur og er typiske
standardtekster en finner på gamle gjenstander. Et sted står det “Imanuel” her
har det sannsynligvis stått ”Victor Imanuel”. Det er henholdsvis latin og
hebraisk og betyr "seirende Gud med oss". Et anet sted står “gloria” liksom
løsrevet fra sammenhengen. Her er det hugd og slitt bort en del så hele denne
delen av innskriften har kanskje vært “Soli Deo gloria”, latin for “gud alene
æren”, også et vanlig formular på innskrifter på gamle gjenstander De latinske
tekstene er tydelig laget med en anen hånd enn de grunne rissene andre steder
på stokken og er nok de eldste innskriftene. Kanskje samtidige med årstallet. Kanskje
har det vært flere generasjoner som har satt sitt preg på stokken. Det er
gjerne slik at når en først har begynt å risse på et sted følger andre etter.
Tre ansikter er risset inn i stokken, ved siden av
hverandre,
et annet lengre bort. Hvem er disse?
Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum
|
Midt i området med innskrifter er det skåret dypt inn tre
ansikter, samt enda ett litt lengre borte. Hvem skulle disse forestille? Er det
de tre vise menn? Kjønn er vanskelig å anslå på utskjæringene, det er ikke
rester etter skjegg, men det kan godt være at det har vært det, veggen er tross
alt slitt og det er bare ansiktene ikke deler av kroppen som vises. De tre
ansiktene skal klart oppfattes som en enhet bestående av tre forskjellige ansikter.
Hvis det er de hellige tre konger som er skåret inn, hvem er den fjerde som er
plassert lengre borte på stokken?
I samme høyde på andre siden av låven finner vi to andre
tall 1811 og 13. Det første er antagelig et årstall, mens 13 tallet forblir
usikkert. Var det alderen på den som risset inn årstallet i 1811 eller betyr
tallet noe helt annet.
Gransker en skriftstokken inne i Oppdølslåven kan man finne
nye ting hver gang. Minst to av innskriftene er symboler. Ett av dem, bumerket
til Oppdøl, har fått en sentral plassering. Et annet sted finner vi bumerket til
Øien i Øksendal i enden av en innskrift. Hvorfor det? Er likheten med bumerket
bare tilfeldig? Det var i alle fall ingen fra Øien inngift på gården i løpet av
gårdens kjente historie. Kanskje en dreng fra Øksendal har risset det inn i
ledige stunder?
Det er mye en gammel bygning kan fortelle hvis man tar
seg tid til å se på detaljene. Andre ting forblir uforklart og ukjent. Noe av
det som gjør fortiden så spennende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar