Familien Crooshank på Nyheim. |
Det Britiske innslaget i Sunndal var markant en periode.
Mange navn ble kjent i dalen på slutten av 1800-tallet. Det var Pretyman,
Bridgeman, Arbuthnot, Lort Phillips og Crookshank og mange flere. De fleste lot
ikke etter seg store bygninger, skytterbevegelser og andre herligheter. De
leide elverett og overnattingsplasser på gårdene oppover dalen og bidro langt
mer til den lokale økonomien på sikt en Lort Phillips og Fru Arbuthnott. De som
kanskje har bidratt med noe av det mest verdifulle til ettertida er Crookshank
familien. Ikke mest fordi Mr. Edgar M. Crookshank bygde et fint hus, Nyheim, som
fremdeles står på Gjøra i dag, men fordi de to døtrene Margaret og Evelyn hadde
kunstnerisk talent.
Første lakselord på Nyheim var Edgar March Crookshank
(1858-1928). Han var lege og forsket på bakterier. I 1885 grunnla han ett
verdens første laboratorium for patologi og var pioner i arbeidet med
koppevaksine. Han publiserte flere bøker om bakteriologi som kom ut i flere
utgaver på flere språk. Fiske og friluftsliv var en sen oppdagelse for ham som
førte til at han fikk bygd huset Nyheim øverst i Sunndal. Barna Margaret,
Evelyn, Godfrey, Arthur og Rosalind var alle med på disse turene og prøvde seg
på fisket.
En av sidene i skisseboken til Evelyn. |
Somrene 1906, 1907, 1910 og 1912 vet vi med sikkerhet de
tilbrakte i Øverbygda, på Nisja. Disse årstallene finner vi igjen i skisebøkene
til Evelyn Crookshank. Evelyn var botanisk interessert og tok med seg tegne og
malesakene ut i naturen. Der dokumenterte hun i levende detaljer de vekster hun
så og passet ofte på å skrive ned hvor den enkelte arten var tegnet. Dette
resulterte i minst to skissebøker med fantastisk fine blomster. I begynnelsen
var Evelyn interesert i blomsterplanter, men malte også bærplanter. I den siste
skisseboka er det sopp og lav som dominerer. Disse to skissebøkene er
uerstattelig dokumentasjon av faunaen i øvre Sunndal for 100 år siden. Evelyn
har forsøkt å gi plantene korrekte latinske navn flere steder, men ikke alltid
lykkes helt. I skissene kan vi se en viss kunstnerisk utvikling slik at den
siste skisseboken har større detaljnivå en den første. Til gjengjeld er
funnopplysningene i den første boken bedre. Ofte fyller tegningene i
skissebøkene bare en liten del av midten på siden, det bidrar til å fremheve
tegningen, men viser også at hun hadde god råd på papir.
Framskap fra Øvre Nisja. Malt av Margaret Beale (f. Crookshank) |
Lysovn i Øvre Sunndal. Malt av Margaret Beale (f. Crookshank) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar