Det er mye historie i Øverbøgdn. Områdene her oppe har
unngått Sunndalsøras industrialisering. Det har gjort at man på et ganske lite
område kan finne mange fornminner. Nesten forsvunnet gravfelt på Romfohjellen, graver
og hustufter på andre siden av elva: På Ørsund. Gammel kirkegård og gravfelt på
Musgjerd, Nordmøres eneste jordbruksristing på Gravem, gravfelt på Gjøra og forsvunnet gravfelt på Liahjell. Det er mye å velge
i, men kanskje en av de mest interessante er Kongedømmet Musgjerd.
Gammelt postkort fra Musgjerd |
”Muschier har flere mænd, to er selveiende(…) Her holdes det
nu altid færge over Sunndals elv for bygden og for reisende folk, og
annexekirken har staaet her, men hvor lenge vide ikke, men vides, at der ikke
mer end en gang er bygget krike. Da den var nedraatnet, blev efter præstens
forlangende sadt på Romfoe, at han herved kunde befries at fare over elven.” I
1815 skrev Ingebrigt Hågensen Løchen disse velvalgte ordene om Musgjerd. Kirken
det er snakk om som råtnet ned var antagelig bygdens siste stavkirke. Her har
altså folk vært begravd siden middelalderen. Videre sies det at ”Kirkegaarden
ved Muschier holdes endnu ved lige, og er gravsted for alle ovenfor Romfoe”.
Det ligger fremdeles kirkegård her, men det er ikke etter middelalderen. Denne
lå etter andre kilder nedenfor dagens forfalte kirkegård hvor det nå er et
jorde som treffende nok heter kirkegårdsjordet.
Romfo kirke, den andre kirken som har stått her, Får det sto kirka på Musgjerd. |
Oppi Øverbøgdn har det ikke bare vært kirke på Romfo og
Musgjerd. Under Gravem skriver Løchen at: Efter gammel muntlig snak skal
annex-kirken her først været bygd og staat, hvilket jeg ikke holder for umulig.
Kirken skal derfra være borttaget af en stor vandflom, men vides ikke vad tid.”
Folkeminnet er langt i tider med liten litteratur, hvis det er riktig sto kirken
på Gravem først i middelalderen, sannsynligvis en liten uanselig stavbygning.
Rester etter de første kirkene viser at de ofte ikke var større enn et lite
stabbur og slik kan den lett ha blitt med flommen.
At Musgjerd har vært viktig nok til å plassere en kirke her
i fordums tid ser vi på det lite kjente gravfeltet her. Inneklemt på en smal
hjell ovenfor riksveien ligg Hermannshaugan, 7-8 plyndrede gravhauger, som
sikkert en gang har vistes godt fra vei og elv. Det ble funnet jernalder her en
gang på 1800 tallet. En pinsett, et leirkar en ringspenne og rester av en
hodeskalle. Alt så nær som ringspenne forsvant igjen. Det er igjen 8 hauger
hvis man vet hvor man skal se i dag. Alle har store plyndringsgrøper i seg. Det
er vanskelig å vite men kanskje ble noen av bygdens første konger gravlagt her?
Hermannshaugan på Musgjerd er i dag over grodd. Men en gang har gravfeltet vært godt synlig. |
Musgjerd var nemlig ikke som andre gårder i bygda. Her levde
det kongelige. Dette var en ordning som i sin samtid muligens var svært
uvanlig. Tross at Musgjerd var et kongedømme var det nemlig også et slags demokrati.
Kongen ble valgt av bygdas innbyggere for bare ett år i gangen. Det fulgte
plikter med å være konge, men også en godtgjørelse. Kongen disponerte nemlig i
sin regjeringstid et stykke jord som bare gikk under navnet ”kongeriket”.
Sammen med kongen ble det også valgt en dronning, gjerne kjerringa i huset.
Disse to hadde mye ansvar mellom seg. Hvor gammel skikken med konge var, er
vanskelig å vite.
På den tiden kongedømmet eksisterte var det vanlig at
gårdene lå samlet i klynger og først utover på 1800 tallet begynte man å
plassere gårdene fra hverandre etter hvert som det foregikk utskiftinger. Når
hele befolkningen i grenda var samlet på dette viset var det naturlig med et
slags samarbeid gårdene i mellom. Det bodde mange mennesker på et sted, store
søskenflokker, tjenestefolk, ugifte onkler og tanter samt besteforeldre brakte antallet
innbyggere i ei grend opp på et anselig nivå. På Musgjerd ble organiseringen
altså løst ved å velge et par som hadde hovedansvaret for å ta viktige
avgjørelser. Kongen bestemte når man sendte dyra til fjells, når man høstet og
hvordan resursene skulle fordeles. Dronningen hadde ansvaret for de mer huslige
syslene, slik som når sausene skulle vaskes og klippes. Dette systemet må ha
fungert bra for det ble sagt at det var få steder det var så gildt å komme på
tiggerferd som på Musgjerd. Her hadde de nemlig også et system for dette.
Kongen hadde ansvaret for å gi ut den såkalte fattigstaven.
På denne staven sto det innrisset ”Ho Marit Midtstuggun skal ha byggmjøl”. Staven
skal ha vært laget av alminnelig stykke tre og vært 60-70 centimeter lang. Den
som hadde denne staven hadde ansvaret for å ta i mot ferdende fattigfolk. Disse
skal ofte ha kommet vandrende fra Dovre og Lesja. For bygdas fattige fantes legdsordninga
som var et vis å ta vare på de fattigste i samfunnet.
Tjenestefolk som ikke
lengre var i stand til å arbeide og ellers ikke hadde noen å forsørge seg ble
sendt fra gård til gård for å få forpleining, på legd. Det fantes dårligere
plasser å komme på en Musgjerd skal en tro kildene. Til sammenligning kan en nevne at det på
Ålvundeidet er ei grend som var kjent for å være ekstra fattigslig. Knagalegda
eller det som nå er området rundt Viset ble etter sigende av ei legdkjerring
beskrevet som ”at der va det bære fallari”. Noe som gav opptakten til utnamnet
”Fallaritten” for området.
Fattigstaven finnes ikke lengre i Sunndal. En gammel mann
skal ha solgt den til en britisk sportsfisker for 10 kroner. På slutten av
1800-tallet ble kongedømmet Musgjerd oppløst, den siste kongen, Jens Musgjerd,
fikk ”kongedømmet” til odel og eie når han flyttet gården bort fra de andre.
Uten konge hadde vel ikke fattigstaven en funksjon lengre og ble bare et
klenodium, som så mange andre forsvant den ut av dalen med de britiske
laksefiskerne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar