For nesten 10 000 år siden kom et par skinnbåter
innover sunndalsfjorden. De var lastet med folk, jaktutstyr, skinntelt og minst
mulig annet. Et par hunder var antageligvis med på turen. Ellers var det viktig
å gi god plass i båtene til den ekstra lasten man skulle ta med seg ut til
kysten igjen. Da ville båtene være fullastet med reinskinn, gevir, tørkede
senere og andre råvarer fra reinen som holdt seg og som man kunne frakte med
seg.
Noen av de nesten 1000 flintbitene som er innsamlet fra Innvik. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum. |
Rett nedenfor dagens vei ved Innvika la de til med båtene.
Her var det også da en vik med ei strand man kunne dra båtene opp på. En bekk
rant ned i fjorden fra fjellet ovenfor. Teltet ble satt opp på det flateste
stedet de fant, kanskje var det noen hasselbusker som trivdes i den relativt
skjermede vika som ble til teltstenger. Noen strandsteiner ble brukt til å
tynge ned flikene av teltduken.
En av flintøksene var blitt skjerpet opp igjen så mange
ganger at den ble kassert. Så da måtte det lages en ny og mens en likevel var i
gang, noen ekstra pilspisser og emner til å lage andre flintredskaper. I lasten
var det med noen flintknoller, utsiden av flinten, den krittholdige cortexen
var allerede fjernet før turen fra kysten startet. Det var ikke vits i å slepe på mer vekt enn
en måtte. Igjen etter redskapsproduksjonen ble det liggende mengder av
flintbiter som bare var avfall. Et par pilspisser ramlet også inn i avfallet og
siden de var så enkle å lage ble det ikke lett noe etter dem. Neste dag dro man
opp på fjellet, båtene var hvelvet og satt inn under noen trær med ekstra dekke
av løv. Forhåpentligvis holdt de seg til man kom tilbake igjen, hvis ikke var
det vel med skinn tilbake man kunne lappe med.
Boplassen ved Innvik. Mørk blå er vannstanden den gangen. |
Slik kunne det kanskje ha vært. Vi vet ikke hva de het,
hvilket språk de snakket, guder de trodde på eller skikker de fulgte. Men
redskapene deres og avfallet etter produksjonen av dem ble funnet i Innvika, nå
nesten 100 meter over dagens vannstand. Omtrent 1000 flintstykker er samlet opp
etter dyrking her på 1930-tallet og 1960 tallet. Av redskaper er det under
hundre, en av dem en skiveøks. Dessuten flere skrapere. Her har man altså hatt
redskapene til preparering av skinn. Stikler og borer til arbeid med bein var
det også blant dette materialet. Menneskene som kom hit for omtrent 10 000
år siden var altså utstyrt for å preparere produktene fra jakten i fjellet og
for å lage redskapene som trengtes for å utføre denne jakten.
Strandlinjekurve |
Boplassene ble valgt ut fra egnethet. Det skulle helst være
i en vik, tilgang på ferskvann var viktig og terrenget måtte ikke være alt for
bratt slik at det var mulig å slå opp telt her. Boplassene fra pionerfasen av
steinalderen, ofte kalt Fosnakulturen, er oftest å finne ved den tidens strandkant.
Vet man når stranden var 100 meter høyere gir det en relativ alder på
boplassen.
I fjellet var det ingen strand man kunne padle inn til. Det
var transport til fots som gjaldt. Men nærhet til vann var også her viktig. Var
det muligheter for ly var det også en fordel. I tillegg måtte leiren ikke være
alt for langt borte fra området man drev jakt. Siden reinen er et vanedyr og
kommer tilbake til de samme stedene er det samme området brukt flere ganger. De
beste leirområdene rundt fjellvannene i fjellet i dag har derfor sannsynligvis
blitt brukt også steinalderen.
En av disse var ved Reinsvatnet. Det er et regulert vann og
varierer derfor i høyde. Spesielt på det laveste vasker vannet over tidligere
boplasser og fører til at de igjen kommer opp i dagen. En slik ble funnet i 2006 ved Reinsvatnet,
ved utløpet av bekken nedenfor Reinvassbu. Her ble det tilfeldig funnet en
pilspiss av turgåere som førte til at arkeologene ble tilkalt. Vannet var da på
sitt laveste, tilnærmet slik det var før reguleringen og land som normalt er
under vann stakk fram. Det ble gravd ut i 2006 og 2009.
De første pilspissene fra R1 med steinen på leiren i bakgrunnen. Foto: Ragnar Orten Lie. |
Arkeologene kalte
boplassen R1. Ved bekken var det (og er
når vannet er lavt nok) en tange med en stor stein. I ly av denne steinen er
det at steinaldermenneskene har holdt til. De har hatt bål her og laget
redskaper. Fra materialet er det svært mange pilspisser i forhold til hva som
er normalt ved en boplass på kysten. Det forteller noe om hva som har vært
viktig her. Ingen av bitene er fra yttersiden av flinten som normalt ikke ble
brukt til redskaper uansett. Det tyder på ønske om å spare vekt når flinten ble
fraktet inn i fjellet. Ut fra mengden av flintavfall tyder alt på at leiren har
blitt brukt bare en gang i en kort periode. Bålet ble tent for +/- 10700 år
siden og er dermed av de eldste som er funnet i hele landet så langt.
Det kan være mange grunner til at leiren ikke ble brukt mer
enn en gang. Flintstykkene er skarpe og ikke gode å tråkke på med bare føtter
eller sko av mykt skinn. Det var få folk i Norge på den tiden og enorme
fjellområder å ta av, det kunne derfor være langt mellom at man kom tilbake til
samme stedet. Man kan heller ikke utelukke forestillinger om ulykke ved
gjenbruk av leirplassen, spesielt hvis ikke jakten gikk godt den gangen.
Dessuten var det mange andre gode leirsteder rundt Reinsvatnet noe videre
undersøkelser viser.
Kulturminnene rundt reinsvatnet vitner om intensiv bruk til reinsfangst i 11 000 år. Kart: Kulturminnesøk. |
Mens de var i området utnyttet arkeologene ettermiddagene
samt turer inn og ut av området til å se etter andre boplasser ved vannet. Det
var det en hel haug av. Ser man på hvor mange andre rester etter reinsjakten
som er i nærheten var det heller ikke så rart. Her er det flere lægre («hårbår»
på dialekt) og fangstanlegg som tyder på jakt på reinen gjennom alle tider.
Bare to av stedene ble datert R1 og R4 resten har bare datering etter typen
redskaper, en av dem som nærmest konstant er under vann kan til og med være
like gammel eller eldre enn R1. Ikke usannsynlig var det ved Reinsvatnet turen
fra Innvika endte. Så ble hektiske sommer eller høstdager brukt til å jakte,
preparere skinn, lage redskapsemner, tvinne fiskesnører og sytråd av ryggsenene
og spise seg fetest mulig til vinteren kom. Da var det innvoller og næringsrike
deler av dyret som gjaldt ikke magert viltkjøtt. Hundene, trofaste
jaktkamerater, fikk sikkert del i gildet og åt det kjøttet man ikke evnet å ta
vare på eller spise selv. Noe kjøtt ble sikkert også tørket for transport ned
til fjorden. Ikke usannsynlig måtte man gå flere turer for å få med seg alt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar