Hvis en starter fra Sunndalsøra med skip ut fjorden ville en i vikingtiden snart få øye på en gravrøys på vestsida av fjorden ved Vika. På neset bortenfor dyrkamarka på Vik, nede ved fjorden ligger det også to utkastede røyser. Nærmest to krater med for det meste lys stein og noen flate steinheller som stakk fram, kanskje rester av kister eller små gravkammer av stein. Fra røysene er det god utsikt mot fjorden, og kanskje viktigst; den gang de var nye hadde de kunne blitt sett av forbipasserende båter. Steinene som blir brukt i gravrøyser er som regel lyse av farge, sannsynligvis for å bli sett, det har også steinene i disse gravene vært før de ble overgrodd av mose.
Gravrøys ved Vik. Sannsynligvis fra folkevandringstiden. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
Noen viker bortenfor, rett før en kommer til Svinberget
kommer en til et nes der det ligger en samling av 2 eller tre tydelige røyser.
Alle med tydelige plyndringsgroper. Runder en så svinberget får en korsneset
som neste holdepunkt. Her beskriver Schönning at det skal være en gravrøys og
ved innseilingen til Øksendalen, på Bøneset skal det ha vært enda en gravrøys.
Denne siste er det ikke spor av i dag. Skulle man styre til nærmeste havn over
fjorden var det en gravrøys på Horvikberget som viste vei inn til Oppdøl.
Gravrøyd ved Svinberget. Sannysnligvis fra vikingtiden. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
Fra Bøneset ser man over fjorden Flåøya i Nord og røysene
som viser vei videre utover i fjorden langs hele kammen av øya., men røyser på
sørenden av øya anlagt i vikingtiden vistes nok også godt fra sjøen når en
passerte mot neste seilingsmerke. På Flå var det gravrøyser på begge sider av
Flåsundet, den tryggeste leia i ruskevær gikk nok mellom Flåøya og Flå. Leia ut
fjorden fortsatte nok som regel langs vestsida av fjorden for her ligger/lå
gravrøysene på nesene jamt. Det var Grytneset, Skjærneset på Melkild, deretter
Balsneset i Jordalsgrenda der flere gravrøyser skinte mot fjorden. Lengre ut
fortsetter seilingsmerkene som også er graver med gravrøysene på Perløya.
Gravrøys på toppen av Flåøya. Sannsynligvis folkevandringstid. Foto: Jarle Stavik, Nordmøre museum.
For Ålvundforden sin del må en nok se denne i sammenheng med
bygdene rundt Stangvikfjorden og Ålvundfjorden. Ett forsiktig blikk over på
Stangviksida av fjorden viser gravrøyser på de fleste nesene utover langs
fjorden. På Nes skal det etter sigende ha ligget en gravrøys ved Sundet mellom
Nes og Nesøya som godt kan ses på som en seilingsmarkør. Det er ofte slik at
det er stilt på ene sida av Nesøya hvis det blåser på den andre og det ville vært
naturlig å velge seile på stillsida, spesielt i uvær så lenge som mulig for så
å krysse over Nesøysundet for å komme på rett side, om en skulle innover mot
Todalen eller inn Ålvundfjorden.
Hvis en ser på dateringene til gravrøysene er det svært få
av dem som er fra vikingtiden, perioden der vi venter at samfunnet her inne var
organisert nok til å lage et slikt nettverk. I gravrøysene på Flåøya er de
fleste gravene langs høyden fra Folkevandringstiden, ca 400 – 570 e.kr. Fra
formen på gravrøysen på Horvikberget, gravene nærmest vik og gravrøysen på
Balsneset er også disse fra samme perioden. Peker dette mot et organisert
samfunn her innerst inne i fjordene allerede i Folkevandringstiden? Kanskje
følte samfunnet et fellesskap og samles årlig til samme ting allerede flere
hundre år før vikingtiden. Men hadde de båter til en slik trafikk utover og
innover fjorden som dette indikerer? Mange vet om vikingskipene som gjorde
skandinavene i stand til å sette sitt preg på Europahstorien. Men disse var
bare de siste og mest avanserte fartøyene i en lang utvikling av båter. Myrfunn
fra romertiden i Danmark viser at man hadde ganske så store rofartøy, i stand
til å krysse kategatt, bygd i den samme klinkteknikken som senere kulminerte i
vikingskipene og et annet skipsfunn fra perioden etter folkevandringstiden,
merovingertiden, fra kvalsundet på Sunnmøre viser en avansert
skipsbyggingsteknikk som kunne lage store fartøy i stand til å ta segl.
At trafikken ut og inn fjorden og ikke minst på tvers av den
var vanlig i folkevandringstiden er derfor ikke så usannsynlig. Teknologien var
der og samfunnet her på indre Nordmøre brukte den til å binde sammen
bygdelagene i et felles samfunn med en slags infrastruktur i form av
seilingsmerker langs fjorden. Slik fikk kanskje begravelsene både en praktisk
og religiøs funksjon. Der forfedrene i gravrøysene var de som nærmest bandt
samfunnet sammen der de evig skuet ut over fjorden mot skipene som seilte
forbi, trygt ledet fra merke til merke, til gode havner og den beste leia ut Sunndalsfjorden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar